Alweer een nieuwe start - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Alweer een nieuwe start - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Alweer een nieuwe start

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

29 December 2011 | Nederland, Zoetermeer

Ook nu zal ik weer een kort verslagje maken aan het begin van elk verhaal en wat langere versies voor de die-hards er achter aan. In 2013 is het eigenlijk pas weer de bedoeling naar Thailand te gaan, maar Henny en ik kunnen weer niet wachten.

Korte versie
12 januari gaan Henny en ik weg, 7 februari komen we terug, 11 februari moeten de daken er op zitten, het ijzerwerk zijn voltooid en mag er alleen hier en daar nog een (binnen) muur ontbreken. Eind 2012 moet het zijn bewoond. Er wordt 6 dagen in de week gewerkt van acht tot vijf. Er wordt gewerkt door een Thais team, een Australisch team en ons tweetjes als Nederlands team. Wij doen maar vijf dagen werken in de week en gaan in de twee weekends naar Lom Sak, Phetchabun om daar de sponsorkinderen te bezoeken.

Die-hards
Ja, nog geen elf maanden terug en daar ga ik alweer. Niet alleen, maar samen met Henny Schuchmann. Ook hij wil de bouw van een nieuw kindertehuis in een zo vroeg mogelijk stadium meemaken. De vliegreizen en het hotel zijn al geboekt, de tickets en vouchers zijn binnen, wie maakt ons nog wat.
We vertrekken donderdag 12 januari om 21.40 uur, komen op 13 januari om 14.30 uur aan in Bangkok. We slapen een nachtje in het Twin Towers hotel en vliegen op 14 januari door naar Khon Kaen waar we om 12.30 uur arriveren. Dan naar het hotel om ons van de bagage te verlossen. De bedoeling is dat we ons in Khon Kaen per fiets verplaatsen. Die moeten we dan nog regelen. Daarna natuurlijk gelijk gaan kijken op de bouwplaats en in het het huidige tehuis.

Op de bouwplaats een herneuwde kennismaking met de Australiërs. De meeste (misschien wel allemaal) zijn we in 2008 in Lom Sak, Phetchabun tegen gekomen. Vandaag 29 december zijn ze in Khon Kaen aangekomen. 14 januari hopen ze de boel zodanig op de rit te hebben dat ze ons 's maandags gericht aan het werk kunnen zetten. Er is ook een ploeg Thaise bouwvakkers en mogelijk zijn daar de drie man bij waarmee we dit jaar nog in Phrae hebben gewerkt.

De dagindeling is als volgt: 08.00 uur aanvang der werkzaamheden, 10.00 uur flinke koffie pauze, om ca 12.30 een uur lunchpauze, dan nog een korte teabreak en op 17.00 uur eindigen de werkzaamheden. Voor de maaltijden is een Thaise dame ingehuurd die weer fantastisch voor ons zal koken. De Thai en Australiërs slapen in de twee stenen huizen die op het terrein aanwezig zijn en in een huurhuis naast het bouwterrein.

De inhoud van de werkzaamheden weten we nog niet. Een goed inzicht in wat de plannen zijn is de fondsenwervende (Engelstsalige) film http://www.concreteaid.com.au/videos.html Daaruit valt op te maken dat eind van het jaar de gebouwen bewoonbaar moeten zijn. NU is het nog een kaal land,over een jaar wordt er gewoond. Een enorme uitdaging in mijn ogen en dus wil ik er bij zijn.

Zoals al aangegeven gaan Henny en ik in de twee weekends naar Lom Sak Phetchabun om daar met Jam (12 jr) en Ploy (10 jr), die ik steun, en Om (wordt in jan 14) die Henny en Ria steunen, op te trekken. We trekken niet alleen met die drie meiden op, maar we nemen alle huisgenootjes mee met wie ze samenwonen (+ natuurlijk de Mae's/verzorgsters). Jam en Om wonen in het Living Waters House (totaal 9 meisjes tussen de 11 en 14), Ploy woont in het Darwin House (13 giechels tussen de 9 en de 13).
Met elk huis gaan we een middagje uit, trakteren de kinderen (en onszelf) op een etentje en we doen een middagje gezellig "thuis". De plannen daarvoor zijn met Living Waters House twee treincakes bakken en met het Darwin House een chocolade fondue houden.
De reis van Khon Kaen naar Lomsak en omgekeerd duurt per bus 4 uur enkele reis en kost € 7,50 (THB 300). Misschien kunnen we het eerste weekend een lift krijgen, het tweede weekend wordt in Lom Sak de verjaardag gevierd van Pawinee, de directrice van de House of Mercy Foundation die tevens een house-warming pary geeft omdat haar huis pas is opgeleverd. Daar zijn alle Australiërs ook bij uitgenodigd. Dan hebben we in ieder geval heen transport.

Vrijdag 3 febuari pakken we ons boeltje weer in en reizen al afkickend in twee dagen terug naar Bangkok. De bedoeling is dat we zondag met de trein heen en weer naar de River Kwai gaan. 's Maandag doen we rustig aan en nog een paar inkopen in Bangkok en dinsdag 7 februari rond het middaguur stappen we in het vliegtuig naar Nederland waar we na 12 uur vliegen 's avonds hopen aan te komen.

Zoals jullie al weten van vorige reizen zijn reis- en verblijfkosten voor onze eigen rekening evenals de festiviteiten met de meiden. Sinds 20 oktober 2011 zijn we een stichting. We hopen op die manier meer geld ter beschikking te krijgen voor ons doel, het steunen van weeskinderen en in de steek gelaten kinderen in Thailand. Sinds die datum worden we door de belastingdienst aangemerkt als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) zodat giften op ons rekeningnummer aftrekbaar zijn voor de belastingen (ING 5604159 tnv Stichting Mercy International Zoetermeer te Zoetermeer). Uit het hierboven genoemde filmpje kunt u begrijpoen dat er nog ettelijke tonnen nodig zijn voordat het hele project is afgerond.

Hoewel we het jaar na een reis het met de fondsenwervende activiteiten een beetje rustig aan proberen te doen, is ons de afgelopen 10 maanden heel wat geld in de schoot geworpen. Vijfduizend euro hier, tweeduizend euro als gevolg van een pensionering, nog eens tweeduizend als resultaat van een persoonlijke fondsenwerving van iemand. Ook hebben we ons weer laten verleiden tot clownsoptredens en het koken van Thaise maaltijden, diverse collectes, bloembollenverkoop, etc. Al met al zullen Henny en ik namens Nederlanders een aantal cheques mogen overhandigen ter ondersteuning van de bouw van het nieuwe kindertehuis voor hiv- en aids besmette kinderen in Khon Kaen.

Zie ook www.mercy-international.nl en www.mercy-international.com (Engelstalig). Naast deze tekst aan de linkerkant kunt u uw emailadres opgeven. Elke keer als ik wat heb geschreven krijgt u automatisch een mail.

Iedereen een goed begin van het nieuwe jaar en dat ook dit jaar weer onze verwachtingen mogen uitkomen. Op deze site, tot weerziens vanuit Thailand.

• 09 Januari 2012 - 21:48

Jos En Rien:

Hallo Adelbert,
    Weer een spannend avontuur voor je!! Heel veel succes met en heel veel voldoening van je werk en je plannen daar, samen met je "collega's". En voor de weekenden veel plezier met "jullie kinderen", GENIET ervan.
    Liefs