Maandag 23 januari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Maandag 23 januari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Maandag 23 januari

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

24 Januari 2012 | Thailand, Bangkok

Verkorte versie
Van het weekend (zaterdag) zijn er toch nog wapeningsmatten geweven. Er moeten er nog drie worden gedaan. Er is begonnen met het graven van de sleuven voor de leidingen. Waterleiding en stroomtouwen. De fundatieputten zijn gedeeltelijk door de regen volgelopen en gevuld met klei. Dat moet met de hand verwijderd worden want de graafmachine maakt leidingsleuven. Zeer zwaar werk. Eind van de dag moet er nog een mat worden afgemaakt en een mat worden geweven. De bekisting van de eetzaal/keuken/wasserij is helemaal klaar. Enkele waterleidingen zijn al geplaatst. Het stucwerk aan de muur rondom begint ook op te schieten. Wij hebben alleen geweven en draden recht getrokken.

Die-hards
De plannen van de Australiërs met betrekking tot komend weekend zijn alweer gewijzigd. Geen bus op vrijdagavond, zaterdag om 12.00 een bus en zondagmiddag twee bussen terug. Een om half drie en de ander later. Ik heb afgesproken dat we in Lom Sak zaterdagmorgen om 10.00 uur met de meiden gaan shoppen, dus hebben we gezegd, dan gaan we met de openbare bus naar Lom Sak (dat is een dorp in de provincie Phetchabun) en met jullie laatste bus mee terug. We hebben een bijdrage gegeven voor de verjaardag (eigenlijk housewarming party) van Pawinee (1966) en de verjaarskaart bij de andere kaarten gedaan.
Het is de hele dag vandaag bewolkt geweest. Dus dat was prettig werken. Na de middag kwam de zon af en toe door. Met het rechtbuigen van die ijzerdraden staan we redelijk in de schaduw. Voor het weven moeten we de zon in. Niet op dat mooie plekje achterin waar de zon ’s middags wordt gefilterd door bomen, nee, keihard onder de koperen ploert naast de weg. Eerst hebben we de mat die er zaterdag was gemaakt, weg moeten tillen. Er ligt natuurlijk allerlei rommel of eerder gemaakte matten met uitsteeksels, dus die mat moet hoog op de schouders en zelfs een paar man helemaal in het midden om hem te kunnen verplaatsen. Weven doen we samen met Allen en Richard. Richard is voor de foutenbewaking. In verband met de hitte doen we steeds maar een streng of tien en gaan dan weer ijzers rechtbuigen. Richard gaat dan Alex weer helpen die samen met Graham bezig is de andere mat te weven. Als we afgekoeld zijn (nou ja, afgekoeld, van dat rechtbuigen stroomt ook het zweet van je lichaam) weven we weer een streng of tien.
De graafmachine machinist graaft overal geulen voor leidingen. In mijn ogen dan, want het is allemaal uitgemeten en voorbereid. Over het hele terrein zie je dus nu zandrichels met ernaast een geul van 60 cm diep. Onderin komen de elektriciteitsleidingen en er boven de waterleidingen. Die man (ingehuurd samen met zijn machientje) verricht in mijn ogen wonderen met dat ding. Hij leest en schrijft er mee.
De eerste kabels zijn uitgerold en afgemeten.
De funderingsgaten van de eetzaal/keuken/wasserij zijn deels ondergelopen, deels met water, deels met modder. Met een vuilwaterpomp wordt het water weggepompt, de klei moet met de schop er uit gehaald worden. Drew en Tim waren daarmee bezig terwijl Cathy met een emmer vloeibare klei aan het uitscheppen was. Tot over haar enkels in de drab. Wat een klus. En ook nog lachen voor de foto. De sleuven voor de afwateringsbuizen in de keuken moeten dieper. Handwerk wordt dat.
Donderdag komen er vierentwintig betonwagens hun lading lossen. De leidingen moeten dan allemaal in de grond zitten en de sleuven moeten dicht zijn. De betonwagens moeten er overheen kunnen rijden. Om zes uur is de eerste er al. Dat wordt een hele zware dag!
’s Avonds hebben we weer in het steakhouse gegeten.

• 24 Januari 2012 - 16:21

Anton En Annelies:

Leuke foto's van je weekendje uit!
    Maar dan moet er weer gewerkt worden.
    Vlechten en modderen!
    Wij gaan straks stampot eten bij de klaver4,we zullen over jullie vertellen.
    Volgende maand mogen jullie dat doen!
    Groetjes!

• 24 Januari 2012 - 20:24

Annette:

Redden jullie het nog een beetje? Het is zo te lezen afzien in de zon, met de hijgende adem van de geplande betonwagens in je nek. Lijkt een beetje op dat Randstadgevoel hier ;-)
    Wat zal Anton jaloers zijn op dat graafmachientje. Ik zie hem nog hakken! Gisteren de verslagen van vrijdag en zaterdag bij Ria gelezen en daarna gezellig samen gegeten. Geen Thais helaas maar wel erg gezond!