Woensdag 1 februari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Woensdag 1 februari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Woensdag 1 februari

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

01 Februari 2012 | Thailand, Bangkok

Verkorte versie
Nog anderhalve dakspant en dan is het eerste huis voorzien van dakspanten. Electra is van de centrale kast geleid naar de komende hoofdschakelaar in de keuken. Er is een flinke graafmachine op rupsbanden gekomen en een klein kiepautootje en die zijn bezig geweest met egaliseren van het terrein. De slijperij op de oprit is in vol bedrijf. We zijn rond met vier lagen stenen rond de palen (op de achterkant na).

Die-hards
Henny heeft vanmorgen een T-shirt aangetrokken, hij vond het koud. Steph trouwens ook. Henny is gelijk Alex gaan helpen met het aanbrengen van een stenen om-manteling rond de palen. Er staan veel palen en die moeten tot zo’n drie meter hoog (het dak) ommanteld worden met stukken steen van 28, 21 en 13,5 cm lang. Die stukjes moeten allemaal gezaagd worden. Daar ben ik gisteren mee bezig geweest. Handzagen zat, maar dat loopt altijd scheef weg. Diverse soorten handzaag, maar na anderhalve dag zat Malcolm al tanden recht te buigen en waren de gewone al bot. Gisteren had hij op een slijpmachine al proefgedraaid, maar daar paste de steen niet op. Vanmorgen daar een opmerking over gemaakt en zie … een splinternieuwe slijpmachine met reserve doorslijpschijven. De stenen passen er net op.
Ik ben begonnen met Jenni achter de lassers aan te bikken, borstelen en verven. Maar dat is toch vaak wachten, dus ik ben nu de stenenzager. Gaat lekker snel met zo’n machine. Henny is door Alex (en mij) met de thee naar binnen gestuurd. Hij is een kreeft met rode pootjes. Maandag en dinsdag was het voornamelijk bewolkt. Slecht foto-weer, maar heerlijk werk-weer. Als je dan vandaag je korte broek aantrekt en ook insmeert, gaat er toch iets fout.
Ik heb wat wetenswaardigheden aan Ron Tiller gevraagd:
In een een(woon)laag huis gaan 4.000 stenen, 8.000 in een twee-laags huis. In de vier vloeren zit 310 m3 beton en 15 km weefijzer. Het staal wat er ligt (en deels staat) voor de vier gebouwen weegt 65 ton. Er is 2,5 km elektriciteitskabel in de grond gewerkt en 700 m waterpijp (diverse diameters). Na volgende week vrijdag blijven er ongeveer 5 buitenlanders achter om de bouw voort te zetten / te begeleiden. Ierse Tim heeft dan de leiding van Malcolm over genomen. Verder blijven Drew, Wayne en namen die ik vergeten ben. Op de vraag “Als we volgend jaar om deze tijd terug komen, wat zien we hier dan?” heb ik helaas geen antwoord gekregen. Al met al is er momenteel meer geld uitgegeven dan was begroot (ik heb nog nooit van een bouwproject gehoord dat binnen de begroting bleef, dus dat verbaast me niets). Hoe het verder gaat met de bouw weet ik dus niet. Misschien dat we morgen van Dtim wat wijzer worden.
Overigens zijn Rob en Jean Dunk (de hoogste baas van Mercy International en zijn echtgenote) vandaag op werkbezoek geweest en hebben behoorlijk wat tijd hier rondgelopen.
We hebben zojuist een tweesterrenhotel in Bangkok geboekt. Met zwembad. Wat zal dat heerlijk zijn.

  • 01 Februari 2012 - 16:07

    Ria:

    Mannen veel succes met jullie laatste werkdag. Doe vooral voorzichtig in die warmte.

  • 01 Februari 2012 - 17:29

    Elise:

    Wat hebben jullie ontzettend veel werk verzet! Jullie hebben wel een paar relax dagen verdiend!

  • 01 Februari 2012 - 20:28

    Pieter Van Der Wal:

    Er is weer hard gewerkt door jullie hoor. Respect daar zeker voor.
    Sterkte en denk ook aan de ontspanning.
    Groet, Pieter

  • 02 Februari 2012 - 08:20

    Annette:

    Nog even ... en dan ontspannen in het zwembad. Probeer een paar schaatsen op de kop te tikken, want komend weekend kan je hier schaatsen. Hopelijk ook nog na jullie terugkomst. Of heb je liever dat het hier zo'n graag je of 17 is? Helaas, dat kunnen we niet beloven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 245835

Voorgaande reizen:

07 Januari 2017 - 02 Februari 2017

2017 LomSak en Phrae

11 Mei 2016 - 23 Juni 2016

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

13 Januari 2015 - 04 Februari 2015

2015 (ver)bouwen in LomSak

14 Januari 2014 - 06 Februari 2014

2014 Fase een completeren

23 Januari 2013 - 18 Februari 2013

2013 Nieuwe huisvesting voor hiv-besmette kinderen

12 Januari 2012 - 07 Februari 2012

Thailand 2012, Bouwvakker in Khon Kaen

Landen bezocht: