Woensdag 1 februari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Woensdag 1 februari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Woensdag 1 februari

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

01 Februari 2012 | Thailand, Bangkok

Verkorte versie
Nog anderhalve dakspant en dan is het eerste huis voorzien van dakspanten. Electra is van de centrale kast geleid naar de komende hoofdschakelaar in de keuken. Er is een flinke graafmachine op rupsbanden gekomen en een klein kiepautootje en die zijn bezig geweest met egaliseren van het terrein. De slijperij op de oprit is in vol bedrijf. We zijn rond met vier lagen stenen rond de palen (op de achterkant na).

Die-hards
Henny heeft vanmorgen een T-shirt aangetrokken, hij vond het koud. Steph trouwens ook. Henny is gelijk Alex gaan helpen met het aanbrengen van een stenen om-manteling rond de palen. Er staan veel palen en die moeten tot zo’n drie meter hoog (het dak) ommanteld worden met stukken steen van 28, 21 en 13,5 cm lang. Die stukjes moeten allemaal gezaagd worden. Daar ben ik gisteren mee bezig geweest. Handzagen zat, maar dat loopt altijd scheef weg. Diverse soorten handzaag, maar na anderhalve dag zat Malcolm al tanden recht te buigen en waren de gewone al bot. Gisteren had hij op een slijpmachine al proefgedraaid, maar daar paste de steen niet op. Vanmorgen daar een opmerking over gemaakt en zie … een splinternieuwe slijpmachine met reserve doorslijpschijven. De stenen passen er net op.
Ik ben begonnen met Jenni achter de lassers aan te bikken, borstelen en verven. Maar dat is toch vaak wachten, dus ik ben nu de stenenzager. Gaat lekker snel met zo’n machine. Henny is door Alex (en mij) met de thee naar binnen gestuurd. Hij is een kreeft met rode pootjes. Maandag en dinsdag was het voornamelijk bewolkt. Slecht foto-weer, maar heerlijk werk-weer. Als je dan vandaag je korte broek aantrekt en ook insmeert, gaat er toch iets fout.
Ik heb wat wetenswaardigheden aan Ron Tiller gevraagd:
In een een(woon)laag huis gaan 4.000 stenen, 8.000 in een twee-laags huis. In de vier vloeren zit 310 m3 beton en 15 km weefijzer. Het staal wat er ligt (en deels staat) voor de vier gebouwen weegt 65 ton. Er is 2,5 km elektriciteitskabel in de grond gewerkt en 700 m waterpijp (diverse diameters). Na volgende week vrijdag blijven er ongeveer 5 buitenlanders achter om de bouw voort te zetten / te begeleiden. Ierse Tim heeft dan de leiding van Malcolm over genomen. Verder blijven Drew, Wayne en namen die ik vergeten ben. Op de vraag “Als we volgend jaar om deze tijd terug komen, wat zien we hier dan?” heb ik helaas geen antwoord gekregen. Al met al is er momenteel meer geld uitgegeven dan was begroot (ik heb nog nooit van een bouwproject gehoord dat binnen de begroting bleef, dus dat verbaast me niets). Hoe het verder gaat met de bouw weet ik dus niet. Misschien dat we morgen van Dtim wat wijzer worden.
Overigens zijn Rob en Jean Dunk (de hoogste baas van Mercy International en zijn echtgenote) vandaag op werkbezoek geweest en hebben behoorlijk wat tijd hier rondgelopen.
We hebben zojuist een tweesterrenhotel in Bangkok geboekt. Met zwembad. Wat zal dat heerlijk zijn.

• 01 Februari 2012 - 16:07

Ria:

Mannen veel succes met jullie laatste werkdag. Doe vooral voorzichtig in die warmte.

• 01 Februari 2012 - 17:29

Elise:

Wat hebben jullie ontzettend veel werk verzet! Jullie hebben wel een paar relax dagen verdiend!

• 01 Februari 2012 - 20:28

Pieter Van Der Wal:

Er is weer hard gewerkt door jullie hoor. Respect daar zeker voor.
    Sterkte en denk ook aan de ontspanning.
    Groet, Pieter

• 02 Februari 2012 - 08:20

Annette:

Nog even ... en dan ontspannen in het zwembad. Probeer een paar schaatsen op de kop te tikken, want komend weekend kan je hier schaatsen. Hopelijk ook nog na jullie terugkomst. Of heb je liever dat het hier zo'n graag je of 17 is? Helaas, dat kunnen we niet beloven.