Zaterdag 4 februari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Zaterdag 4 februari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Zaterdag 4 februari

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

04 Februari 2012 | Thailand, Bangkok

Verkorte versie
Uitgeslapen, kaartjes gekocht voor het dagje uit van morgen, gezwommen in het hotelbad en geshopt.

Die-hards
Rust werd er geroepen. Uitgeslapen tot tegen negenen. Toen eerst het stuk van gisteren geplaatst en de foto’s er bij gezocht. Daarna naar beneden en met Henny de dag van morgen doorgenomen op de computer. Van het reisbureau in het Twin Towers hotel hadden we begrepen dat het vertrekstation naar Kanchanaburi het Thonburi Railway Station was. Vandaar dat we daar gisteren de loopafstand naar toe hadden verkend. In het stuk wat we vanuit de Thailandblog hadden gekopieerd wordt gesproken over het Hua Lampong Bangkok Railway Station. Allebei in Bangkok maar het laatste is dichterbij. We besloten om de route daarheen te verkennen en gelijk tickets te gaan kopen. Direct om de hoek op Sukhumvit Road hebben we gepauzeerd met een colaatje, ´t Is per slot vakantie. Met de Skytrain naar het Asoke station, omlopen naar het Sukhumvit station van de Metro (Driemanspolder en Zoetermeer Centraal) en dan in een ruk (6 haltes) naar Hua Lampong. Op elk startstation van de andere lijn uitzoeken hoe we aan kaartjes moeten komen. We hebben het zonder hulp geklaard en in de Metro mogen we voor half geld (kindertarief want we zijn bejaard).
Op weg van de Metro naar de trein liep ons een juffrouw tegemoet met een kaart om haar nek dat ze toeristenhelpster was (of zoiets). Ze sprak ons aan en “Nee de trein naar Kanchanaburi vertrekt vanuit Thonburi Railway Station.” Na nog wat gebla,bla “Oh U wilt met de dagtocht naar Kanchanaburi die alleen zaterdag en zondag rijdt? Ja die vertrekt vanaf Hua Lampong.” Dus we zitten toch op het goede station. Ze heeft ons begeleid naar een kaartjesverkoper lokettist en daar aan die man uitgelegd welk kaartje we moesten hebben. Ook nog een programmaboekje voor ons gehaald. Gelukkig in het Thais, want dat spreken we niet. De hoofdpunten heeft ze erbij gezet in het Engels en samen met het stuk uit de Thailandblog hebben we de dag compleet. Ook heeft ze geprobeerd ons een tochtje door de Khlongs aan te praten, maar dat is mislukt. Maar we zijn erg blij met haar hulp. Om half zeven vertrekt de trein vanaf spoor 11 en die hoopt om 19.25 uur weer in Bangkok aan te komen voor 120 THB (= € 3,-). De Metro begint pas om 06.00 uur te rijden dus het wordt toch met de taxi. Op de terugweg naar het hotel bleek de reistijd ongeveer met Metro en Skytrain een uur te bedragen. We weten nu hoe het kaartjes kopen werkt, dus daar kunnen we maandag gebruik van maken.
Terug in het hotel heb ik mijn zwembroek uit de koffer gehaald en ben een uurtje in het zwembad gaan liggen. Zes bejaardenslagen en je bent aan de overkant. Vijf ligbedjes, maar het regende en onweerde. De achterkant van het zwembad grenst aan de Khlong (sloot). Regelmatig hoor je dus een boottaxi langs komen. Henny is gaan shoppen. Tegen het avondeten gaan we de (Arabische) wijk hier weer in voor ons avondeten.
We hebben Halal gegeten, tenminste de zaak verkocht geen alcohol en verder hadden we allebei iets met kip op. Ik weet niet of een kip ook halal geslacht moet worden. Daarna op de hoek van het straatje nog een colaatje-biertje gepakt. In het hotel geprobeerd een taxi te bestellen voor morgenochtend. Lukte niet. We gaan om half zes buiten staan en hopen dat alles goed gaat.
Vanavond hebben we op bed (de hotelprijs staat geen stoel toe op de kamer) Skype uitgeprobeerd. Met veel gezoek en geprobeer, kunnen we elkaar nu via Skype bellen.
Het is morgen vroeg dag, dus ……

• 04 Februari 2012 - 14:45

Elise:

Fijne dag morgen!

• 04 Februari 2012 - 17:17

Peter:

Hallo Adelbert,
    Heeeeeeeel lang geleden ben ik ook bij de river quai geweest. Van die beroemde brug is niets meer over, maar er was een bijzonder indrukwekkend museum over de oorlog en de dwangarbeiders. Er is ook een militaire begraafplaats. Die twee hebben heel veel indruk op me gemaakt. Het museum is in een van de originele barakken met originele delen uit dagboeken en andere originele dingen. Een echte aanrader!! Je wordt er niet vrolijk van. Maar het is wel een stukje wereldgeschiedenis.

• 05 Februari 2012 - 15:45

Annette:

Dat was lekker zwemmen! Heb je in ieder geval weer je sport kummem doen. En verder veel genoten van de treintjes zie ik. Ben benieuwd of jullie nog nieuwe dingen tegenkomen op de reis naar Kwai.