Vijfde werkdag 1 februari - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Vijfde werkdag 1 februari - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Vijfde werkdag 1 februari

Door: Adelbert en Annette

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

01 Februari 2013 | Thailand, Khon Kaen

Verkorte versie
Beton storten en verven was vandaag het parool. De dakdekkers hebben het halve jongenshuis onder dak. De Australische meisjes zijn plafonds aan het aanbrengen in de benedenafdeling van het jongenshuis. De douches en toiletten in het Dutch House zijn bijna getegeld. Er is een begin gemaakt met de vloertegels in de badkamer.

Die hards
Ik ben gaan helpen met beton storten. We waren maar met zijn vijven. Malcolm, Richard, Josh, Ron en ik. Er zijn vier ladingen beton afgeleverd. De weg loopt nu halverweg richting eetzaal. De pas geschilderde warandepalen moesten natuurlijk beschermd worden. Eerst moesten de dames met een lapje en water klaar staan voor mogelijke betonspetters, maar de beste oplossing was de palen met karton omwikkelen waardoor zij gewoon aan de slag konden gaan. Met fotograferen ... Corrie kon het niet laten en wilde meehelpen. De dichte hark pakte ze om wat beton terug te schuiven. Zij heeft nu nog meer ontzag voor de stoere betonwerkers gekregen! Henny heeft met een soort swiffer zonder lap eromheen het beton glad gemaakt. Er is een apparaatje gevonden of gekocht waarmee de randen van de weg nu reeds worden afgerond. Zoals het er nu naar uitziet hoeven Henny en ik morgen geen wegrand af te ronden. Behalve de weg zijn er ook nog een stuk of acht "gaten" gevuld. Gaten van 1 m x 1m x 1m = een kuub en die worden vol gestort met beton. Als kers op de appelmoes komt er dan een stalen plaatje van 10 x 10 cm op met vier naar beneden en naar de zijkant uitstekende stukken betonstaal van ca 50 cm. Op die plaatjes worden palen gelast. Het zijn a.h.w. verankeringsblokken van de palen. Overigens zijn vandaag alle palen van het tweede meisjeshuis op van die plaatjes vastgelast en staan ook de palen van de warande aan de voorzijde er al.

Het is fantastisch hoe snel alles verandert. In het 2-verdiepingenhuis werken de twee Australische meiden samen met Allen en Murray om plafond(gips)platen (gisteren gebracht) tegen het regelwerk te schroeven met zelftappers, dus dat gaat zeer snel. Murray zorgt dat de gipsplaten passen, en snijdt ze in een andere kamer op maat. De plattegrond laat zien dat er nogal wat hoeken en schuine wanden in de kamers zitten. Allan is behulpzaam bij het opdrukken van de gipsplaten tegen het regelwerk.

Gisteren hebben de isolatiejongens hun werk afgemaakt. Vandaag stonden de dakdekkers te trappelen om aan de slag te gaan. Die engerds zitten op hun gemakkie op het eind van een balk die hooguit 10 cm breed is. Dood eng. Drie man sjouwen de dakplaten naar de juiste positie en schuiven ze naar eenhoog (zonder reling). Daar staan twee man die de plaat doorschuiven en drie man staan op het dak, trekken de nieuwe dakplaat er op en schroeven hem ook weer met zelftappers vast. Aan het eind van de dag was de helft van het jongenshuis onder dak.

Thaise werknemers zijn bezig geweest om de staanders bij het tweede meisjeshuis te monteren op van die verankeringsblokken. Dan krijgt het gelijk vorm! En ze werken zonder bescherming tegen de zon. Trui aan met lange mouw. Je krijgt het warm als je er al aan denkt.

De anderen zijn verder gegaan met schuren en schuren en schuren van de groene metalen delen. Ze werden in de loop van de dag steeds meer hulkjes. Hulkjes vinden ze mooier klinken dan marsmannetjes. Zijn allebei groen.

Carla, een andere Nederlandse vrijwilligster (uit Bergen) is bezig geweest in het jongenshuis om een kamertje te gronden. Leuk voor haar om weer Nederlands te spreken. We hebben haar een preview gegeven van het fotoboek, want woensdag vertrekt ze weer naar Nederland.

Tijdens de lunch hebben de dames even achter het yellow house (de kantine/mannenhuis) gekeken, omdat daar iets met eten werd gedaan. Drie grote teilen met stukken kip, bloem (of zo) er overheen, een handje suiker, wat vissaus, en een schep chilisaus. Benieuwd of we dat morgen te eten krijgen!

De Australiers waren na zo'n betondag te moe om ergens te gaan eten, dus werden wij bij het hotel afgezet en zijn op zoek gegaan naar dat ene tentje dat Henny wel wist te vinden. In de buurt zijn we wel geweest, maar zelfs toen we ervoor stonden was er onvoldoende herkenning. Toch hebben we daar weer fantastisch gegeten. En toe een ijsje bij ... ach dat hoeven toch niet meer te noemen.

• 01 Februari 2013 - 23:24

Jan Doorn:

Mooie verslagen, respect voor jullie werk!
    En groeten aan m'n zus :-)

• 02 Februari 2013 - 09:15

Elise:

Zo... Ik ben weer bij. Jullie zijn goed bezig! Heerlijk buffelen, ik zou best willem ruilen!
    Waar slaapt Corrie? Toch niet in het gele huis?!?! Ik heb in een van de 2 bestaande huizen gelogeerd bij Lily en John. Zijn die er niet? En Wayne en Jenny? Die woonden toen in het andere huis wat later kantoor zal worden.
    Jammer dat het niet wil lukken met de foto's. Heeft Annet al geprobeerd of het op Facebook wel lukt?
    Rust morgen goed uit!!!