Zesde werkdag 2 februari - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Zesde werkdag 2 februari - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Zesde werkdag 2 februari

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

02 Februari 2013 | Thailand, Khon Kaen

Verkorte versie
Fikkie stoken, binnen en buiten verven, en kruiwagens vol aarde verplaatsen. 's Avonds naar de nachtmarkt in Khon Kaen.

Summary for our foreign friends
Burning all dry grasses and other stuff. Painting inside and outside the Dutch House, replacing ground with a wheel barrier. In the evening visiting the night market in Khon Kaen.

Die hards
Pring, de wekker loopt af. Helaas ook bij Henny, terwijl hij eigenlijk een vrije dag wilde hebben. 't Is tenslotte zaterdag. Maar goed, hij is sportief, vertelde lachend dat hij de wekker was vergeten uit te zetten en is toch meegegaan. Hij heeft vandaag een fantastische dag gehad. Een kinderdroom van alle jongens ging in vervulling. Hij mocht fikkie stoken. Langs de muur groeit allemaal onkruid en dat moet gecontroleerd (tuinslang) worden verbrand. Het is natuurlijk kurkdroog dus dat brandt als een bezetene. De buurvrouw deed haar mondlapje maar voor. Gelukkig stond de wind langs het gebouw, dus de hulkjes hadden er weinig last van tijdens het verven. Aan de andere kant van het gebouw heeft hij een vuilnishoop opgericht. Het wordt dus wel schoon op het terrein. Ook die vuilnishoop is in vlammen opgegaan onder het toeziend oog van de tuinslang en Henny. Een warme klus, dat kunnen we jullie verzekeren!

Alle kamers hebben een wit plafond en lichtgele muren. In bijna alle kamers is een muur roze. Gistermiddag na de betonwerkzaamheden heb ik samen met Henny op een kamer de roze muur voor de tweede keer geverfd (de eerste keer heeft Elise of Angelique gedaan). De lichtgele verf was bijna op dus vanmorgen ben ik met roze verder gegaan en heb alle muren in het Dutch House die al een keer roze waren geverfd nog eens gedaan. Zo ook in de kamer van de Mae dat nu fungeert als voorraadhok voor bouwspullen. Richard was inkopen aan het doen, onder andere lichtgele verf en afplakband en wat de andere jongens verder allemaal nodig hebben. Dat is natuurlijk weer een pick-up laadbak vol als hij terugkomt. En dat moet allemaal de kamer van de Mae in. Daar had ik net ruimte gecreeerd voor de roze muur. Ik had hem al geverfd en dat kon zo mooi drogen. En ja hoor, alles tegen de roze muur gekwakt. Nou droogt alles hier razendsnel dus ik heb gelukkig geen beschadigingen geconstateerd.
Suan (een van de Thaise jongens en zijn naam schrijf je ongetwijfeld anders) had al een paar dagen gevraagd wanneer ik zijn kamer ging schilderen. Zijn kamer is de enige in het Dutch House die nog in de grondverf staat. Dus ik vond dat ik daar maar moest beginnen. Ondanks de grondverf zuipen die muren nog als een ketter. Suan zijn kamer is na vandaag half geschilderd. Wat een vuile handen zaten er op die grondverf. Suan had z'n bed bewust tegen de muur staan, omdat hij er anders uit rolt. Wat nu? Want Adelbert had z'n bed in het midden van de kamer gezet. Forse kans dat hij de matras op de grond legt. Dan valt hij van minder hoog.

Met de hoge trap zijn de dames vandaag de houten rand gaan gronden op de achterwaranda. De houten rand vormt de overgang van muur naar dak. Deze is noodzakelijk want anders zie je een woud van leidingen lopen. Tod heeft nog het meeste hout geplaatst en Allan heeft het netjes gemaakt met vulmiddel of stuukpasta. Daarna zijn de dames de hoge balken groen gaan maken. Zijn daarmee voor driekwart klaar. Maandag verder, trap op, trap af, trap op, trap af, trap op, trap af ....... etc. Niet erg, maar in de middag wordt het wat benauwder en dan lijkt die trap wel hoger te worden. En de verf wordt steeds dikker. Doe je er een beetje thinner bij, is het lekker strijken, maar ook erg dun. Gelukkig wat karton gevonden van de verpakte vloertegels. Heerlijk, dan is het niet erg als je een beetje knoeit. Op de kartonnen valt geen druppel, maar de hulkjes hebben menige groene spat erbij gekregen.

Henny heeft 's middags Josh geholpen en kruiwagens met aarde gevuld en naar de zijwaranda van het Dutch house gereden. Josh schepte de kruiwagen vol, Henny wat leger. Maar ja, Josh is nu eenmaal een paar jaar jonger.

's Avonds naar de nachtmarkt geweest. De helft zijn eettentjes met allerlei onbegrijpelijke dingen die lekker smaken. Gefrituurde soesjes met krab, pasteitjes met ondefinieerbare inhoud, gebakken sticky rijst en veel anders wat we niet hebben gegeten. De andere helft van de markt is verkoop van allerhande spul. Schoenen, tassen, heel veel hoesjes voor je telefoon. Daar ook weer aanvulling voor ons winkeltje gekocht: vier etuitjes. Verder massageolie op speciaal verzoek gekocht, en een potje zalf dat voor alles goed is. Met versleten pootjes in het hotel aangekomen en het verslag gemaakt. En een volgende poging gewaagd om de foto's op internet te plaatsen. Het lijkt te lukken!

• 02 Februari 2013 - 17:47

Corrie Timmer:

Henny, heb jij nu morgen een vrije dag: vergeet niet je wekker uit te zetten!
    Wat zijn jullie weer in de weer geweest, ongelovelijk. Leuk om naar de avondmarkt te zijn geweest.
    Werk ze en geniet verder van het mooie project.
    Groetjes

• 03 Februari 2013 - 12:31

Corrie Jongepier:

Voor degene die wat later zijn gaan lezen
    De MAE is de " moeder " van de kinderen die daar komen te wonen en zij heeft een eigen kamer met douche en toilet