Elfde werkdag 8 februari - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Elfde werkdag 8 februari - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Elfde werkdag 8 februari

Door: Adelbert en Annette

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

08 Februari 2013 | Thailand, Khon Kaen

Verkorte versie
Vandaag geschilderd en gemasht. Keuken wordt gewit. Tegelvloer droogruimte schiet op. Voorbereidende werkzaamheden concrete day.

Die hards
Het tegelwerk in de droogruimte ziet er fantastisch uit, maar is nog lang niet klaar. De jongedames zijn het plafond in de keuken aan het gronden of witten met rollers. Allan is met de witkwast bezig om de muren van de keuken een ander aanzien te geven. Murray heeft de eetzaal blank gezet. Dit om de stof van het schuren uit de lucht en van de vloer te wassen. Ron, Richard en Josh zijn bezig met de voorbereidingen voor concrete day aanstaande maandag. Suan en Deo zijn dakspanten aan het lassen (tot nu toe alleen nog hechten). Sunny en Boonsili hebben een beetje lopen opruimen, voordat ze begin deze middag naar Phetchabun zijn vertrokken voor een weekendje met vrouw en kind(eren?).

Corrie en Annette hebben eerst de stalen binten boven de verbindingswarande in de groene verf gezet en zijn toen begonnen in de badkamer. Aan de kant van de toiletten moet nog worden getegeld (daar komen de wastafels), maar aan de kant van de douches mocht worden geverfd. Er mag beslist geen verf op de vloertegels komen, dus die zijn afgedekt met karton. Henny en ik hebben de binten aan de voorkant in de groene verf gezet. Enig overleg was noodzakelijk. Momenteel kunnen de vogels aan de voorkant in- en uitvliegen, hetgeen ze ook vol overgave doen gezien de hoeveelheid uitwerpselen. Dat moet worden dichtgemaakt, dus bepaalde binten moeten wel en bepaalde binten mogen niet (appel)groen worden gemaakt. Gisteren stonden we samen op de geimproviseerde steiger, vandaag heb ik er alleen op gestaan en heeft Henny kwasten en rollers aangegeven. Ging lekker vlot. Net na de lunch waren we klaar. De steiger hebben we afgebroken en opgeruimd. Corrie en Annette waren al bezig in de badkamer. Door de beperkte luchtverplaatsing in de badkamer was er al snel het gevoel alsof je in de sauna staat. Wij zijn toen de mash langs de eetzaal/keuken/wasserij gaan knopen.

Kwart voor vijf was het einde werktijd en klaar maken voor de BBQ. Exact om zes uur reden we het terrein op. Het eerste vlees lag al op de BBQ. Op het gras lagen "plaids" van plastic met op elke plaid een rol toiletpapier (servetten) en een diep bord groenvoer (sla, munt en koriander). Er waren weer tafels buiten opgesteld. Een afgeladen met vlees dat via de BBQ naar de magen moest, eentje afgeladen met frisdranken, chips en chocola en eentje met borden, bestek, een pan nasi, en verschillende vergieten met groenten. De kinderen en de staf hebben de BBQ voorbereid, want wij waren aan het werk. Annette heeft een woordje gezegd, goede band met Nederland en bedankt voor al het voorwerk aan de BBQ. Daarna kon er worden aangevallen. Je haalde een bordje nasi, aan de tafel ernaast wat stokjes vlees die net van de BBQ kwamen, drinken had je al van een van de kinderen gekregen en dan werd je door wat kinderen uitgenodigd om bij hun op het matje op het gras te komen zitten, of je ging op een van de stoelen tegen het gebouw zitten. Had je je bordje leeg, liep je naar de BBQ en dan even op je beurt wachten. Er was zat, zat, zat vlees en de kinderen en wij hebben heerlijk gesmuld. Af en toe kwam er een kind " khob koen ka BBQ" (bedankt voor de BBQ) zeggen. De geluidsinstallatie was voordat wij kwamen al buiten gezet en al tijdens het eten werd er muziek gedraaid. Goed hard en van die spring muziek, dus wij moesten ook de dansvloer op. Ook Pawinee liep met een paar kinderen te swingen. Ongelofelijk gezellig en wat hebben die kinderen genoten. Het was echt een feest.

Twee weken geleden waren we met het Living Water House op stap. Gezonde kinderen. Deze kinderen zijn hiv-besmet. Wat opviel was datze stuk voor stuk kleiner oogden dan hun leeftijdgenootjes van twee weken terug. Dat maakt toch wel indruk. Een gebrek aan energie kon je niet constateren. Goh wat gingen die kinderen uit hun bol en wat een lol hebben ze gehad.

Morgen, werkdag 12, komen de kinderen om 13.00 uur op het nieuwe terrein. Drie weken geleden zijn ze er voor het laatst geweest. Wat is er sindsdien veranderd:
- De betonnen speelplaats is klaar (net af toen wij begonnen)
- Dutch House op drie kamers en een badkamer (Mae) na getegeld.
- Dutch House huiskamer en twee kamers helemaal klaar. Gereed voor de grote schoonmaak en de inrichting.
- Jongenshuis is voorzien van een dak
- Eerste woonlaag Jongenshuis voorzien van plafonds
- Tweede woonmlaag jongenshuis deels voorzien van electrische- en waterleiding
- Overdekte droogruimte half getegeld
- Warandes Dutch House en meisjeshuis voorzien van beton
- Alle palen voor het meisjeshuis staan er
- Alle palen voor de warandes van het meisjeshuis staan er
- Alle palen voor de warandes eetzaal/keuken/wasserij staan er
- Bijna alle dakspanten meisjeshuis zijn in ieder geval gehecht.
- Het stratenplan is deels uitgevoerd, ligt deels stortgereed, is reeds uitgegraven.
Mogelijk ben ik nog een en ander vergeten, maar het is ook een overzicht van wat er allemaal in die drie (voor ons twee) weken is gedaan. en dat is eigenlijk heel veel. Daar heb ik een goed gevoel over.

• 08 Februari 2013 - 21:22

Riky Broeks:

Hallo adelbert en alle andere medewerkers,

Met plezier en ook heel veel bewondering weer jullie werkzaamheden gevolgd.
    Geweldig zoals jullie je daar inzetten voor dat project; en dan onder die extreem hoge temperaturen en hoge luchtvochtigheid.
    Het zal natuurlijk wel heel veel voldoening geven als je beetje bij beetje het hele " dorp " of hoe moet ik zoiets noemen weer ziet veranderen in een leefbaar, gezellig en van vrolijke kleuren voorzien onderkomen voor die kinderen .

Misschien vragen jullie je af, wie ik eigenlijk ben. Ik ben een zus van sjef Broeks die vorige keer ook met jullie mee geweest is. indertijd de vriend van Corry.

Ik hoop dat jullie na de " werkweken ' ook nog mogen genieten van een gezellig weekje daar samen.
    Heel veel groeten en succes nog .

Hartelijke groeten voor julie allemaal; een speciale groet voor Corry.

Riky Broeks Beugen

• 09 Februari 2013 - 02:06

Corrie Jongepier:

Hallo Riky,

Laat ik nu een andere Corrie zijn dan jij bedoelt maar toch bedankt voor de spec.groet

Adelbert het is geen appelgroen maar flessegroen