Tussendag 10 februari - Reisverslag uit Ban Makham Riang, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Tussendag 10 februari - Reisverslag uit Ban Makham Riang, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Tussendag 10 februari

Door: Adelbert en Annette

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

10 Februari 2013 | Thailand, Ban Makham Riang

Verkorte versie
Vandaag ons naar Phitsanulok verplaatst per van. Daar een wandelingetje gemaakt.

Die hards
Mochten vandaag echt uitslapen. Annette heeft bij het onbijt het eitje maar laten liggen. Het zag er niet helemaal gestold uit, en denkend aan Anton leek het verstandiger. We zijn keurig op tijd (09.45 uur) opgehaald. Richting Lom Sak ("rijksweg" 12) is een prachtige route door de bergen. Halverwege hebben we een stop ingelast voor koffie/eten en sanitair. Chauffeur hielp prima met de bestellingen. Kregen onder andere heerlijke jasmijnthee in kommetjes waar drie slokjes in pasten. Na Lom Sak de 12 op richting Bangkok en dan op tijd stoppen bij het hotel. Heb ik deels liggen slapen. De anderen hebben trouwens ook hun oogjes niet de hele reis open kunnen houden. Er wordt veel aan de weg gewerkt (verbreding), dus dat belooft wat voor de toekomst. Ondanks herhaaldelijk vragen aan Greenwood Travel geen telefoonnummer van het hotel gekregen. Ook via de website van het hotel was geen telefoonnummer te vinden. Ook trouwens geen straatnaam. Moest langs de 12 liggen of achter de 12. Gelukkig met slechts een keer vragen door de chauffeur die wel Thai spreekt met de plaatselijke bevolking en met ons gebarentaal, waren we na vijf en een half uur rijden bij het hotel. Daar lagen de vouchers voor de rest van de reis al voor ons klaar. Morgen worden we om 13.00 uur opgehaald.

Het hotel ligt vlak bij het centrum en naast een stadspark. Volgens de website dan. Het centrum van Phitsanulok is echter een bloedeind van het hotel te voet. Dus dat hebben we opgegeven. Bovendien liepen we langs de 12 zonder stoep en dat loopt niet lekker. Al die brommers, motoren en langzaam verkeer dat op je af komt stormen! Een bijzondere ervaring. Geen ontspannen wandeling. We zijn dus rechtsaf geslagen en dat was veel beter. Ook weer tal van terrasjes en daar zijn we uiteindelijk op een ervan beland. Bleek een winkeltje te zijn met een tafeltje en van die betonnen bankjes eromheen. De Thaise uitbaatster sprak Duits. Even later kwam haar man: een dikke Duitser. Was hier nu drie jaar. Hij had het erg naar zijn zin, zijn vrouw wilde liever naar Duitsland of Nederland. Hebben we gezellig mee zitten kletsen. Bleek bovendien een duiker te zijn. Hij tipte ons een eetgelegenheid met Europees eten. Hebben we -natuurlijk- links laten liggen.

Daarna hebben we verderop in het Tamarinde restaurant weer heerlijk gegeten. De rijst hebben we weer nabesteld. Zat niet bij het gerecht inbegrepen.

Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.