Toch weer bezig - Reisverslag uit Phetchabun, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Toch weer bezig - Reisverslag uit Phetchabun, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Toch weer bezig

Door: Adedlbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

24 Januari 2014 | Thailand, Phetchabun

Ons eettentje bij het busstation doet het weer. Met de songthaew naar Ban Kota. Henny en Jenny zijn (na de koffie) verder gegaan met het leeghalen van het Gele Huis. Ik ben gaan helpen met het verven van toekomstige spanten. Maar dat schoot niet op. Er kwam een lading nieuw te schilderen ijzerwerk aan en daar bezweek de huidige verfstelling onder. Nieuwe gemaakt die door het volgende vrachtwagentje weer werd volgeplempt. Uiteindelijk kwam er een elektrisch luchtorgel met een verfspuit en daar kwam zo´n rode menie nevel uit dat ik naar Henny en Jenny ben gevlucht. Een auto met spulletjes, 5 zakken troep buiten gezet en een auto met volle en lege tig liter waterflessen. Die voor de gekoelde waterautomaten met zo’n onderste boven fles er op. Toen we de eerste wagen hadden uitgeladen, begon een van de Thai wat wij uitgeladen hadden er weer in te laden om het weer terug te brengen. Blijkbaar heeft iemand hem op andere gedachten gebracht, want hij heeft het ook weer uitgeladen.

Toen was het tijd voor de lunch en daarna heeft Jason ons op de bus gezet. We kwamen om 17.40 in LomSak aan, dus met tien minuten vertraging, totaal 3 uur en 50 minuten. Reizen in Thailand is spotgoedkoop. Het is een afstand van zo´n 250 km en daar betaalden we voor 141 THB pp. = € 3,52. Ook treinreizen en vliegen is hier goedkoop. Binnenlands dan wel hè. Van LomSak is het nog een half uurtje met de auto. Chris had ons in Khon Kaen al aangeboden ons op te halen en zat ons al geduldig op te wachten.

Bij aankomst op het centrum werden we natuurlijk gelijk omstuwd door de meisjes. En dan begint het raden naar de namen weer. Mae tip en Mae Ann kwamen ons welkom heten en nog tal van andere Mae’s waarvan ik de naam echt niet weet. Ook Kerry kwam even naar ons toe met de mededeling het diner staat voor jullie klaar (etenstijd voor de kinderen is al lang voorbij). Ook Jean Dunk kwam naar ons toe. Heel leuk. Rob zagen we bij het binnen gaan van het Guesthouse en die vertelde ons dat hij zondag heen en weer gaat naar Khon Kaen om Eric (90 jr) op het vliegtuig te zetten en dan neemt hij ons gelijk mee. Dat is 3 uur heen en 3 uur terug. Petje af. Voordat we naar onze kamer gingen fluisterden Jam, Om en Ploy ons in het oor dat Mae Tip vandaag jarig is. Tijdens het eten samen met Kerry hebben we het weekend doorgenomen. We gaan morgen met de 10 meiden (incl Kaao-Mai) èn Mae Tip èn met Kerry naar de Sweet Tamarind Festival in Phetchabun, naar de Tesco Lotus om te shoppen en we eten ergens in LomSak. Hetzelfde programma dus als vorig jaar. Voor dat eten gebruiken we het geld dat iemand ons heeft geschonken omdat ze vergeten waren het in te wisselen bij vertrek uit Thailand. Dat geld wordt dus goed besteed.

In samenspraak met de meiden hebben we toen Mae Tip haar verjaardag gevierd. We moesten zachtjes binnen komen en de meiden gingen in optocht met een chocoladetaart met 6 kaarsjes voorop naar de kamer van Mae Tip (acht passen). Onderweg natuurlijk “Happy Birthday” gezongen. Daarna nog een Thais verjaarsliedje en tenslotte een Hollands drie maal Hoera. Henny en ik hebben de cadeautjes aan Mae Tip overhandigd. Daarna hebben we de meiden wat shopgeld gegeven en toen heeft Henny zijn cadeautjes aan Om gegeven en ik aan Ploy. Uiteraard werd er aan de luchtjes gesnoven en werden de kleren gepast. De jurk voor Jam (had ik haar vorig weekend al gegeven) is te klein, kopen we morgen een ander exemplaar voor. Het leuke aan cadeautjes geven is dat wanneer ze het echt leuk vinden ze proberen het weer in de originele verpakking te schuiven. Meestal scheurt dat dan natuurlijk. Daarna hebben we met zijn allen de taart opgegeten. En zijn Henny en ik naar het Guesthouse gegaan.

Onze mede guesthouse bewoners zijn natuurlijk Eric, Ruth de Zwitserse dame waarmee we in Khon Kaen kennis hebben gemaakt en twee Australische jongedames (zusjes) die hier een aantal maanden als vrijwilligster zitten en Engelse les geven op de school. Namen ben ik alweer vergeten.

  • 24 Januari 2014 - 16:28

    Annette:

    Lees net op Facebook dat het 's avonds 9 graden is; erg koud voor Thailand! Hoe ervaren jullie dat?
    Veel plezier met de meiden morgen op het festival! Heeft Kerry toruwens nog tijd gehad om de cadeautjes voor Nam Phu en Maytanee te regelen?

  • 24 Januari 2014 - 16:31

    Mieke:

    Alvast veel plezier morgen toegewenst met de meiden. Leuk om te lezen wat jullie met het geld gaan doen dat al maanden in mijn la lag. het was de bedoeling om dat overgebleven geld in de goededoelenpot op Schiphol te storten maar dat zijn we vergeten en toen Annette het over jullie reis had wist ik meteen wat ik met dat geld kon doen. Zo wordt het ook goed besteed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 245871

Voorgaande reizen:

07 Januari 2017 - 02 Februari 2017

2017 LomSak en Phrae

11 Mei 2016 - 23 Juni 2016

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

13 Januari 2015 - 04 Februari 2015

2015 (ver)bouwen in LomSak

14 Januari 2014 - 06 Februari 2014

2014 Fase een completeren

23 Januari 2013 - 18 Februari 2013

2013 Nieuwe huisvesting voor hiv-besmette kinderen

12 Januari 2012 - 07 Februari 2012

Thailand 2012, Bouwvakker in Khon Kaen

Landen bezocht: