Korat Zoo - Reisverslag uit Nakhon Ratchasima, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Korat Zoo - Reisverslag uit Nakhon Ratchasima, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Korat Zoo

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

01 Februari 2014 | Thailand, Nakhon Ratchasima

We hebben vanmorgen aan de ontbijttafel eerst een hotel gezocht en besproken in de buurt van het vliegveld voor de laatste nacht. Van hieruit is het nog zo’n dikke 200 km en ons vliegtuig vertrekt om 12.55 uur. Dus een slaapplaats voor de laatste nacht dichtbij de luchthaven lijkt ons wel zo handig.

Daarna naar de dierentuin. Dat is zo’n 20 km hier vandaan. Uiteraard kun je er met een taxi komen, maar wij wilden met de songthaew. Aan de receptie gevraagd welke we moesten hebben, maar die meiden spreken nauwelijks Engels en wij geen Thais. We hebben een briefje gekregen met “zoo” er op in Thaise karakters. Dat lieten we dus aan elke songthaew bestuurder zien en ze zeiden allemaal “no”. Teneinde raad en na zo’n dik half uur hebben we ons laten brengen door een TukTuk. Wat een ramp. We waren er wel in zo’n 20 minuten, maar uitzicht heb je niet en de bestuurder probeert natuurlijk overal tussendoor te glippen. Je vliegt van links naar rechts over de weg. Om je hart vast te houden. Kostte dan ook nog 250 THB. De terugreis hebben we wel met een songthaew gedaan (40 THB) maar die duurde dan ook iets meer dan een uur.

In de dierentuin (Thai 100 THB, Foreigners 150 THB pp) eerst maar een drankje gedronken en toen op pad. Aanrader was wel een fiets te huren (40 THB/uur). Dat hebben we ook gedaan en zijn van ‘kooi naar kooi” gefietst. Veel dieren (vooral de kleintjes) zitten achter glas. Helaas zijn ze dan niet te fotograferen want het is bepaald geen ontspiegeld glas. Voor de roofdieren zijn ze een nieuw onderkomen aan het bouwen en dat ziet er al geweldig uit. De beesten hebben ruim voldoende ruimte. Zoveel dat je ze soms geeneens kunt vinden. We hebben er zo’n twee uurtjes rondgefietst. Was leuk.

Na terugkomst bij het hotel (voor de deur uitgestapt, dankzij Henny; ik wist natuurlijk weer niet uit welke richting we kwamen) ben ik gaan zwemmen. Gisteravond zag het bad er niet zo aantrekkelijk uit met allemaal bladen er in en een nogal lage waterstand. Aan de receptie gevraagd of ze de waterstand wilden verhogen en ja, dat hebben ze gedaan. Vanmorgen zag ik al dat de pompen aan het werk waren. Zelf maar met het visnet de meeste troep er uitgevist en even heerlijk gezwommen.

THAILAND STAAT DROOG! Morgen zijn de verkiezingen en in verband daarmee mag er vanavond en morgen geen alcoholische drank worden verkocht. Henny zit dus aan de cola. Op het feestplein zag het er net zo uit als gisteravond. Dat hebben we gisteren uitgebreid gezien en er heel erg van genoten, dus zijn we naar het hotel gegaan.

• 02 Februari 2014 - 11:13

Margriet Muts:

Wat een belevenis om naar de zoo te gaan, wat boffen die dieren met zoveel ruimte, jammer dat de reis bijna is afgelopen, leuke foto's en filmpje.Een goede terugreis.
    lieve groet van margriet

• 03 Februari 2014 - 08:41

Annette:

Wat een statige dame op je filmpje. Leuk!

Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.