Swensen's eindelijk gevonden! - Reisverslag uit Nakhon Ratchasima, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Swensen's eindelijk gevonden! - Reisverslag uit Nakhon Ratchasima, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Swensen's eindelijk gevonden!

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

04 Februari 2014 | Thailand, Nakhon Ratchasima

Henny had een papiertje bij de receptie zien liggen over een museum. Allemaal Thai letters, dus een museum. We wilden niet de stad uit en dit lag op het randje. Receptie gevraagd, Bellboy heeft mooi op de kaart aangegeven hoe we moesten rijden. Songthaew nr 1, geel van kleur. Busstation 1. Duidelijker kan niet. Juffie op busstation “je moet de blauw witte hebben”. Je vertrouwd zo’n dame maar bij de tweede hoek ging het ding al weer de verkeerde kant op. Wij er uit, nogmaals de kaart aan de chauffeur laten zien en ja, die keek als een aap in een roestig horloge, zei niks, bleef zo kijken, dus we hebben betaald en op zoek naar een volgende songthaew. Een volgende chauffeur hielp ons in de goede te stappen. Of er iets is verkeerd gegaan, we weten het niet, wel moest dat ding tanken en op een gegeven moment waren we er, dachten we, voorbij. Uitstappen, in een winkel vragen en die lieve dame sommeerde haar echtgenoot of zoon ons te brengen met de auto: de straat uit en de hoek om. Dat is service.

Het is een interactief museum. Een doe museum. “Arts of Korat” (ook op facebook). Er zijn allemaal muurschilderingen en in die muurschilderingen ontbreekt ten minste één persoon. Die persoon kun jij zijn, als je tenminste een iemand bij je hebt met een fototoestel die dat voor het nageslacht wil vastleggen. Henny en ik zijn daar dolenthousiast bezig geweest met fotograferen en gymnastiek om het allemaal goed op de foto te krijgen. Kijk maar naar de foto’s. De schilderingen zijn allemaal gemaakt door Thaise kunstenaars. Op de grond staan punten en pijlen waarvan en in welke richting je moet fotograferen. Het licht is zodanig dat met een beetje moeite je zonder flits kunt werken. De schildering en de belichting is op elkaar afgestemd, dus als je flitst verpest je de foto. Ook staan er aanwijzingen over de houding van de toe te voegen persoon. Een aanrader.

Toen op weg naar een lunch. Die hebben we gevonden in de Klang Plaza. Een winkelcentrum, voornamelijk voor vrouwen. Er zijn er twee van, we hebben ze allebei gezien. BH’s in alle vormen en maten direct bij de ingang en direct naast de roltrappen (er was ook een herenafdeling, maar we hebben niets nodig). Verder was er eigenlijk niks te beleven. Dus tussen de huismoeders en de zwangere huismussen hebben we ons prakje opgegeten.

Er was nog een museum in de stad, maar dat was vanwege een renovatie gesloten. Op de terugweg naar het hotel vonden we de Swensen’s. Daar hebben we toen onmiddellijk gebruik van gemaakt. 's Avonds gegeten in de eetgelegenheid waar we de eerste dag in Korat ook hadden gegeten. Het was op een hoek aan het grote plein. We hebben van de week veel hoeken bekeken, alleen niet die bij het kleine steegje. Dus vanavond gevonden. IJsje toe bij KFC. We hebben het deze dagen in Korat erg naar onze zin gehad. Een beetje meer kennis van het Thai zou niet weg zijn. Misschien komt dat nog eens.

Morgen om acht uur ontbijt en daarna lopend naar busstation 1 alwaar wij de Express bus pakken naar Bangkok. We zijn benieuwd.

• 04 Februari 2014 - 16:28

Hannie De Beer :

Adelbert helemaal te gek die foto's .
    Bijna eng, in de bek van de vis ,
    Veel plezier nog ,en 'n goede reis terug naar huis .
    Hartelijke groeten Hannie en Peter .

• 04 Februari 2014 - 16:29

Wilma:

Gaaf dat museum!

• 04 Februari 2014 - 17:52

Annelies:

Echt leuk die foto's!!
    Wat is die Henny nog lenig zeg!
    En dan die Swensen's, Toppie toch!
    Succes morgen op weg naar Bangkok!

• 04 Februari 2014 - 21:22

Annette:

Heerlijk zitten lachen hier om jullie foto's! Echt te gek!
    Goede busreis morrgen naar Bangkok. Geniet nog van het Thaise land, want de vlucht is en blijft lang en saai. Tot binnenkort weer.

• 06 Februari 2014 - 16:10

Margriet Muts:

dat is lachen, gaaf zeg!
    goede terugreis
    gr margriet

Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.