14 mei, tweede (werk)dag - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu 14 mei, tweede (werk)dag - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

14 mei, tweede (werk)dag

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

14 Mei 2016 | Thailand, Lom Sak

De wekker liep weer om zes uur af. Maar dat had zeven uur moeten zijn. Het is zaterdag en dan is het ontbijt een uurtje later. Het was lekker buiten.

Gisteravond zijn er veel mango’s uit de bomen achter het Guesthouse en het Darwin House gevallen. Een aantal meiden sprong tussen windvlagen in het rond om mango’s van de grond te rapen. Goed omhoog kijken, ja daar ligt er een, sprintje trekken en zo gauw mogelijk weer onder een veilige dakrand. Tijdens de Family Night is het gaan regenen en onweren en na afloop in de regen naar ieders huis. Na het middaguur begon het vandaag weer drukkend warm te worden.

Na het ontbijt nog even geprobeerd of ik het verslag van gisteren kon uploaden. Mislukte alweer. Naar de bouwplaats en die was verlaten. Niemand van de vier knullen die bij de bouw helpen was komen opdagen. Hun voorman Bunselie was naar huis om zijn vader te begraven dus waarom zouden ze aan het werk gaan.

De rest van de dag eigenlijk bezig geweest om te uploaden. Uiteindelijk maar een hulpmail verstuurd aan de helpdesk van waarbenjij.nu. Die kwam redelijk vlot met een antwoord: stuur het verslag maar op dan zet ik het er wel voor je op en misschien kom ik de fout dan wel tegen. Technische hulp is er dinsdag pas weer. Verslag opgestuurd. Maar mijn mail werkte ook niet feilloos. De ene keer verzond die berichten in Ziggo wel en in hotmail niet en vijf minuten later weer andersom. Op die manier was mijn bericht aan Elise nog niet verzonden en had ik haar antwoord al. Rare zaak. Ik heb het ook in het verlaten kantoor geprobeerd (andere internet verbinding). Ook niet. Bij het verlaten van het kantoor liep ik Rob tegen het lijf. Die adviseerde probeer het bij Stuart eens. Stuart en Thrish is een Australische onderwijzersechtpaar. Hij highschool, zij kleuterklas tot en met grade 4. Ze werken permanent hier op de Mercy school. Stuart heeft verstand van computer zaken en heeft dan ook een eigen internet verbinding. Helemaal los van Mercy. Dat ging inderdaad lekker snel. Het probleem is dat de Mercy internetten zo zwaar zijn belast dat mijn waarbenjij.nu programma zich er niet tussen kan wringen. Dan zoekt de laptop een andere weg en gaat in het inwendige rondzingen en komt er dus helemaal niks meer uit. Het verslag stond er snel op en als ik weer problemen heb en hij is thuis, mag ik altijd bij hem aankloppen. Zij wonen in het voormalige huis van de Dunkjes, het kopeind van het Living Water House. In het guesthouse de foto’s er bij gezet. Video’s kan tijdelijk niet.

Net voor de lunch was er een drukte rond de ingang van de eetzaal. Er was een monnik met een leerling monnik en hun personeel deelde ijsjes uit. De monnik was jarig en hij kwam niet voor het eerst eens een kijkje nemen bij Ban Meata. Een heel vriendelijke ontvangst viel hem ten deel. We hebben Happy Birthday voor hem gezongen en daarna nog met zijn allen voor hem gebeden. Zijn personeel had een naar schatting 25 liter dubbelwandige emmer bij zich waaruit de ijsbolletjes (drie kleuren) in een hoorntje werd geschept. Heel grappig. En ja, ik was een blanke en daar moet je ook als monnik mee op de foto. Dat ging eigenlijk niet goed. Je hoofd mag nooit boven dat van een monnik uitsteken en bij de eerste foto's stond ik rechtop en het was maar een héél klein mannetje. Op deze foto ben ik een eind, maar niet genoeg door mijn knieën gezakt. Hij zou nog eens langs komen.

Ik ontdekte ook dat het vandaag boomplantdag was. Voor de voormalige eetzaal in het gras werden grote gaten gegraven en daar zijn twee palmbomen in gezet (foto komt morgen). Met van die hakscheppen en een drilboor en uiteraard alleen op slippertjes Huhh. Achter het kantoor is ook een boom geplant.

Vlak voor het diner kwam Son terug van het fietsen kopen in Phetchabun met de drie sponsorkinderen van Elise. Zij had mij geld voor drie fietsen mee gegeven en Son is dat geld samen met de knullen gaan uitgeven. Drie verschillend gekleurde fietsen, bijpassende kleur helm en bijpassende kleur T-shirt. Leuk en apetrotse knullen.

Kerry heeft vandaag haar boodschappen afgeleverd. De haaknaalden gisteren al aan Jing, brief aan Kao Maai en speeltjes en geld naar de nieuwe Housemum van Ged.

De meiden van beide huizen van Jam en Ploy zijn vanavond bij Kerry. Ze gaan daar worshippen. Kan ik dit verhaal schrijven en proberen te uploaden.

  • 14 Mei 2016 - 17:00

    Annette:

    Leuk om te lezen. Voel me weer helemaal daar!! Jij valt ook met je neus in de ijsjes zeg! Wat is dat met een Nederlandse handleiding?

  • 14 Mei 2016 - 17:06

    Adelbert Hesseling:

    Een spelletjesdoos met iets van dertig spellen. Gewonnen in de bank/giro loterij.

  • 15 Mei 2016 - 14:15

    Ellen :

    Hoi Adelbert,
    Leuke verhalen. Je vermaakt je wel, ook met het verbazen over hoe de dingen gaan zoals ze gaan, hahaha!
    Veel plezier nog. Ik kijk al uit naar het volgende verslag. Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Lom Sak

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

Nadat in januari 2014 fase 1 van het nieuwbouw project in Khon Kaen officieel in gebruik is genomen, is de aandacht verlegd naar LomSak, Phetchabun. De vier oudste gebouwen dienen een renovatie te ondergaan en zo mogelijk van een uitbreiding worden voorzien zodat meer kinderen kunnen worden opgevangen. Het betreft
het Bill McMartin House, waar de oudste meisjes wonen,
het Kevin House, waar de oudste jongens wonen,
het Living Water House, waar de bijna oudste meisjes wonen en
het Guest House waar de vrijwilligers worden gehuisvest.
Gedurende 2014 is dit plan aangepast. Als eerste is in 2015 een nieuw huis gebouwd, het Moose House, dat voorlopig als wisselwoning wordt gebruikt terwijl de andere gebouwen worden gerenoveerd en verbouwd.

Wij, als Stichting Mercy International Zoetermeer hebben ons gericht op de renovatie en verbouwing van het Bill McMartin House. Dit huis is indertijd gebouwd met de gelden uit de erfenis van Bill McMartin, de vader van Jean Dunk. Over het bestaande huis wordt een verdieping gebouwd en er komt een nieuw dak op. In overleg met Rob Dunk en Pawinee Angnoi wordt deze verdieping bestemd voor meisjes die na de Highschool naar de universiteit gaan en als studentes een meer zelfstandig leven dienen te gaan leiden. Daarom heeft deze verdieping een eigen opgang. De verdieping omvat zes studentenkamers, een gemeenschappelijke ruimte en de noodzakelijke sanitaire voorzieningen, zoals een badkamer met douches en wastafels, een ruimte met vier toiletten en een gastentoilet.

In 2014 en 2015 zijn daartoe de nodige gelden bijeen gebracht en rond Kerst 2015 is met de bouw begonnen. De planning is dat rond Kerst 2016 de grote meisjes en de studentes vanuit het Moose House verhuizen naar het gerenoveerde Bill McMartin House en de studenten verdieping.

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2016

13 juli

22 Juni 2016

22 juni terugreis

22 Juni 2016

21 juni, of laatste volle dag, fietstocht

21 Juni 2016

20 juni maandag Old City

20 Juni 2016

19 juni zondag, relaxed dagje
Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 245899

Voorgaande reizen:

07 Januari 2017 - 02 Februari 2017

2017 LomSak en Phrae

11 Mei 2016 - 23 Juni 2016

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

13 Januari 2015 - 04 Februari 2015

2015 (ver)bouwen in LomSak

14 Januari 2014 - 06 Februari 2014

2014 Fase een completeren

23 Januari 2013 - 18 Februari 2013

2013 Nieuwe huisvesting voor hiv-besmette kinderen

12 Januari 2012 - 07 Februari 2012

Thailand 2012, Bouwvakker in Khon Kaen

Landen bezocht: