28 mei, Moore Home en Koreaanse BBQ - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu 28 mei, Moore Home en Koreaanse BBQ - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

28 mei, Moore Home en Koreaanse BBQ

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

29 Mei 2016 | Thailand, Lom Sak

Lekker geslapen, weliswaar veel er uit geweest om te plassen, maar dat komt er van als je veel drinkt. Niemand had natuurlijk tegen zieke Adelbertje verteld dat het vandaag ook om 06.30 ontbijt was omdat om 08.30 de officiële ingebruikname van het Moore home gaat plaats vinden. Dus ik was om zeven uur opgestaan en stond net in mijn blootje om te gaan douchen toen er zachtjes op de deur werd geklopt. Zo opendoen gaat niet, dus gauw een boven broek aangetrokken en de deur geopend: Jam met een bord heerlijk eten. Later van Mae Jing gehoord dat dat geheel eigen initiatief was van Jam, de schat.

OK verder toilet gemaakt en gaan kijken bij de voorbereidingen bij het Moore Home. Alle meiden netjes aangekleed, bezig met het ophangen van ballonnen, slepen met banken voor alle genodigden (volgens mij het hele kamp), aankleden van tafels met gebak, aankleden van de koffie- thee-tafel, etc. Leuk om te zien en ook af en toe zelf een handje te helpen. Voel me weer kiplekker. Natuurlijk waren er weer stoelen voor de volwassenen, maar daar ga ik nooit zitten. Dan moet je echt opletten, als je tussen de kinderen zit en je verveelt je dood, kun je nog eens geintjes maken. Ik ben dus naast een van de meisjes van het Moore Home gaan zitten en daar kwamen steeds meer Moore Home meiden bij. Bleek ik tussen het Moore Home koor te zitten. Dus op een gegeven moment staan de Moore Home meiden allemaal op en beginnen te kwelen bij gitaar begeleiding. Ik denk van Mae Whun (woen). Ik ben maar stilletjes blijven zitten. Lezing van Rob, waarin het Dutch Team ook een paar maal in voorkwam, lezing van Pawinee, lezing van Janice over de Moore familie, lezing van Carol over de Living Waters kerk, uiteindelijk doorknippen van het lintje door Janice en het gezamenlijk aansnijden van de taart door Janice en Carol samen. Ook hebben Janice en Carol een liedje gezongen, ondersteund door de kinderen. Ik weet weer waarom ik nooit meezing.

Aan Mae Whun toestemming gevraagd om Jam mij het huis te laten zien. Wat een prachtig gebouw. De meiden slapen op een na allemaal met tweeën op een kamer. Direct achter de kamer deur is een open kasten wand en dan voor iedere jongedame een heerlijk groot bed. Niks aan de muren (dus hoef ik geen plakband te krabben als ik hier kom verbouwen over veel jaren). In de kast ook veel persoonlijke spulletjes. Ik heb dus een foto gezien van Jam haar 5 jaar oudere broer en van haar grootmoeder bij wie ze van 1,5 jr tot 7 jr heeft gewoond. Zo zijn we alle kamers af geweest. Meestal ook een enthousiaste meid die op die kamer woont. Ja erg leuk en heeeeel mooi.

Toen kwam het afscheid van Janice en Carol. Heel veel kinderen en Mae’s en personeel voor het Guest House om afscheid van ze te nemen. Pawinee en Kerry hebben ze naar het vliegveld in Phitsanulok gebracht. Vandaar vliegen ze naar Bangkok en vanavond rond 12.00 uur vliegen ze in 9 uur naar Australië waar het bij aankomst 4 graden Celsius is. Brrrr.

Affijn, Janice en Carol weg, ik naar de wc. Niks bijzonders natuurlijk behalve als je dan een steentje uitplast!!!. Daarom was ik eergisteravond zo ongedurig, daarom voelde ik me zo beroerd, heeeeel gelukkig maar weinig pijn gehad, want dat kunnen helse pijnen zijn zoals ik al een paar maal heb ervaren. Wat ben ik blij dat ik er zo van af gekomen ben!!!

Vanmiddag weer een wasje gedraaid. Nu weet ik ook waar de lage tafels gebleven zijn waar in vroeger dagen altijd de allerkleinsten aan zaten. Het zijn de strijktafels geworden. Ze waren halve broeken aan het strijken voor de naaikamer. De bouw ligt vandaag stil, strijken gaat gewoon door. Overigens heeft Chris het eerste uitsteeksel van het gebouw gekregen. Toch twee dagen werk geweest. Aan deze kant nog 4. Op de foto van Chris hangend over een rode ijzeren balk moet je je voorstellen dat onder aan tegen diezelfde balk een plafond wordt bevestigd. Die grote stompen zien er dan niet uit. De binnenkant van die stompen zijn de dak dragers van het originele huis. Die houden nu de buitenmuren nog bij elkaar. Dus die stompen moeten voorzichtig worden gesloopt. Geen drilboor dus.

Vanavond met het Darwin House uit geweest. Ze hadden zelf bepaald dat ze een Koreaanse BBQ wilden, naar de nacht markt en naar de Big C. Tien jongedames met hun Mae Dar (da) en Jason die chauffeerde. Jason en ik voorin, Mae Dar, Ploy en Shirley op de achterbank, de rest in de bak. Airco aan en de twee meiden onder een deken. Gelukkig heeft deze auto een metalen dak boven de bak. Is wel warm, maar als het regent blijf je tenminste droog. De tent van de Koreaanse BBQ is flink verbouwd. Je kent het haast niet meer terug. Drie en vier jaar geleden stookten we op houtskool, nu zijn het elektrische apparaten. Het ziet er veel schoner uit. Er zijn een aantal waaier dames en -kinderen die het vliegend ongedierte van de etenswaren verjagen. Vlees wordt aangevuld uit plastic zakken, zo uit de koeling. Was goed. Ik ben natuurlijk weer enorm verwend. Links door Shirley, rechts door Ploy, tegenover me door Chom-poo (sjompoe) en van de zijkanten door Nun en Donny. Heel leuk, heel gezellig. Op een gegeven moment vonden de jongedames dat het lang genoeg geduurd had en maanden ze me om te gaan afrekenen.

Op naar de nacht markt. We zijn tegen half zes vanmiddag vertrokken. De bedoeling was vijf uur. Thais kwartiertje. De nacht markt op. Aan een warm nat handje van Donny. Als een jonge hond sleepte ze me voort. "Donny ik kan zo snel niet." Tegen dovemans oren. Hier stoppen, daar stoppen, hier kijken, daar iets kopen, daar iets willen kopen, maar te duur. Ze hebben allemaal extra zakgeld van me gehad dus ze konden zich uitleven. Uiteraard viel de groep van dertien uiteen. Uiteindelijk was iedereen weer bij de auto en zijn we naar de Big C (supermarkt en Mall) gereden. Nagenoeg lege parkeerplaats. Niet gek natuurlijk als je tegen sluitingstijd komt. De jongedames hebben weer flink wat snoep ingekocht. Van Mae Dar heb ik een ijsje gekregen en toen weer naar huis. Donny en Ploy met Mae Dar op de achterbank, de rest in de bak en die twee meiden lagen te slapen. Niet lang maar toch. Ze hebben een fijne avond gehad en dat was de bedoeling.

  • 29 Mei 2016 - 08:46

    Elise:

    Wat ben ik blij om te horen dat t weer goed met je gaat Adelbert!
    Je hebt al veel festiviteiten meegemaakt, leuk voor je.
    Vandaag (zondag) ook maar lekker rustig aan hoor!

  • 29 Mei 2016 - 14:00

    Ellen En Kolja:

    Wat fijn dat je weer opgeknapt bent Adelbert. En wat een mazzel met dat steentje....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Lom Sak

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

Nadat in januari 2014 fase 1 van het nieuwbouw project in Khon Kaen officieel in gebruik is genomen, is de aandacht verlegd naar LomSak, Phetchabun. De vier oudste gebouwen dienen een renovatie te ondergaan en zo mogelijk van een uitbreiding worden voorzien zodat meer kinderen kunnen worden opgevangen. Het betreft
het Bill McMartin House, waar de oudste meisjes wonen,
het Kevin House, waar de oudste jongens wonen,
het Living Water House, waar de bijna oudste meisjes wonen en
het Guest House waar de vrijwilligers worden gehuisvest.
Gedurende 2014 is dit plan aangepast. Als eerste is in 2015 een nieuw huis gebouwd, het Moose House, dat voorlopig als wisselwoning wordt gebruikt terwijl de andere gebouwen worden gerenoveerd en verbouwd.

Wij, als Stichting Mercy International Zoetermeer hebben ons gericht op de renovatie en verbouwing van het Bill McMartin House. Dit huis is indertijd gebouwd met de gelden uit de erfenis van Bill McMartin, de vader van Jean Dunk. Over het bestaande huis wordt een verdieping gebouwd en er komt een nieuw dak op. In overleg met Rob Dunk en Pawinee Angnoi wordt deze verdieping bestemd voor meisjes die na de Highschool naar de universiteit gaan en als studentes een meer zelfstandig leven dienen te gaan leiden. Daarom heeft deze verdieping een eigen opgang. De verdieping omvat zes studentenkamers, een gemeenschappelijke ruimte en de noodzakelijke sanitaire voorzieningen, zoals een badkamer met douches en wastafels, een ruimte met vier toiletten en een gastentoilet.

In 2014 en 2015 zijn daartoe de nodige gelden bijeen gebracht en rond Kerst 2015 is met de bouw begonnen. De planning is dat rond Kerst 2016 de grote meisjes en de studentes vanuit het Moose House verhuizen naar het gerenoveerde Bill McMartin House en de studenten verdieping.

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2016

13 juli

22 Juni 2016

22 juni terugreis

22 Juni 2016

21 juni, of laatste volle dag, fietstocht

21 Juni 2016

20 juni maandag Old City

20 Juni 2016

19 juni zondag, relaxed dagje
Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 245823

Voorgaande reizen:

07 Januari 2017 - 02 Februari 2017

2017 LomSak en Phrae

11 Mei 2016 - 23 Juni 2016

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

13 Januari 2015 - 04 Februari 2015

2015 (ver)bouwen in LomSak

14 Januari 2014 - 06 Februari 2014

2014 Fase een completeren

23 Januari 2013 - 18 Februari 2013

2013 Nieuwe huisvesting voor hiv-besmette kinderen

12 Januari 2012 - 07 Februari 2012

Thailand 2012, Bouwvakker in Khon Kaen

Landen bezocht: