23 januari: Chocofondue met Kevin House - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu 23 januari: Chocofondue met Kevin House - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

23 januari: Chocofondue met Kevin House

Door: Annette, Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

24 Januari 2017 | Thailand, Lom Sak

English version
Today we painted two times the outside wall of the Bill McMartin House at the play ground side. At eleven o’clock there were 5 Dutch motor bikers. We btold them a lot about the House of Mercxy Foundation and Pawinee gave them a tour through the school. In the evening a choco fo0ndue with Kevin House.

Samenvatting
Vandaag de buitenzijde van hert Bill McMartin House twee maal in de aflak gezet. Om een uur of elf kwamen er vijf Nederlandse bikers het terrein op. We hebben ze een en ander verteld over de House of Mercy Foundation en Pawinee heeft ze een rondleiding over de school gegeven. ’s Avonds een choco fondue met het Kevin House.

Die Hards
Weer aan de rol vandaag! De slaapkamertjes zijn goedgekeurd en nu mogen we de buitenmuur doen. Zou het lukken om die vandaag twee keer te schilderen? We gaan ervoor! Van de wasvrouw kregen we een bakje groene sticky rice (plakrijst). Heerlijk en heel lief. ’s Morgens voor kwart voor acht staat ze bij de wasserij langs de weg en verkoopt zoetwaren aan de voorbij trekkende jeugd als bijverdienste. Voor we konden gaan verven moest de nieuwe ton verf open en ... moesten we een grote bidsprinkhaan vragen om elders een plekje te vinden. Met wat aanmoedigingen onzerzijds is dat gelukt.

Tijdens de ochtendpauze kwam een oranje wagentje langs, dat bleek de elektriciteits maatschappij te zijn. Maar wat ze hier dan doen??? Pawinee bracht ze naar de school.

Vanaf de school kwam een tractor met een aantal kinderen het terrein oprijden. Ze stopten bij de berg aarde die de vrachtwagens anderhalve week neergelegd hadden en sprongen enthousiast van boord. Met 2 haakse schoppen, 2 rubberen platte draagemmers, 2 scheppen en veel werkwillige handen. Fluks werd er aarde op de tractor gegooid en daar gingen ze weer richting school. Ze zijn nog een paar keer terug geweest. Leuk te zien dat ze zo enthousiast waren en zoveel plezier hadden.

Kort na de pauze kwamen vijf scootertjes het terrein oprijden en ze vroegen naar het kantoor. Een van hen ging daarheen en de anderen bleven onderling praten. Bleken Nederlanders uit Goirle te zijn! Reuze leuk om met hen te praten over Mercy. Ze bleken een paar jaar terug hier ook op bezoek te zijn geweest, toen het Moore Home (het nieuwste huis) gebouwd werd. Dit naar aanleiding van een actie op het Thailandblog waar Mercy ook voor in de race was. Natuurlijk zijn we als echte ambassadeurs bezig geweest. Vragen beantwoord en vragen gesteld. Ze vonden het erg plezierig dat ze in het Nederlands te woord werden gestaan. Van Pawinee hebben ze een rondleiding gehad door de school. Kort voor de lunch hebben we afscheid genomen met een 'tot ziens'!

Annette werd door Nu gevraagd om in de keuken te kijken hoe ze dat lekkere sausje van vorige week maakte. Dat laat ze zich natuurlijk geen twee keer zeggen! En we hebben er nu weer een lekker recept bij! Een foto gemaakt van de zak kruiden, zodat we die wellicht nog ergens kunnen scoren. Afwachten maar. Een tipje van de sluier? Water, knoflookwater, chilisaus, limoensap, chili's en knoflook gestampt als sausje. Kipstukjes gefrituurd, koriander, ui, tomaat en wortel. Klinkt goed he?

Na de lunch de hele buitenwand een tweede laag gegeven en daarna alles schoongemaakt en opgeruimd. Genoeg voor vandaag geweest. Annette en Corrie hebben gebruik gemaakt van het poedelbad (te klein om echt te zwemmen) en zijn lekker opgefrist. Adelbert heeft de foto's bij z'n verhalen gezet. En we bereiden ons voor op het eten en de chocofondu met de oudste jongens. Oorspronkelijk zou het Moore Home aan de beurt zijn maar er zijn een paar meiden nog onderweg naar Lom Sak.

Van Nipha hoorde Annette dat zij de jongens heeft geknipt met de scharen die Angelique destijds heeft meegebracht. Leuk om te merken dat ze nog steeds gebruikt worden. Nipha is er superblij mee.

Om 19 uur zijn we gestart met de chocofondue met de grote jongens. Even wat opstartproblemen: wie doet wat, en wat moet er gedaan worden. Maar ze hielpen fantastisch goed mee. Met die hakbijltjes aardbeien halveren, ananas schoonmaken, meloen in stukjes snijden, etc. Daarna alles op tafel zetten en ondertussen de keuken opruimen. En dan ... AANVALLEN! Nou, dat deden ze, want in een half uur (inclusief de voorbereidingstijd) was alles schoon op. Het groepje dat alles het eerst op had stond te juichen: zij waren het eerste klaar. Was natuurlijk niet mijn bedoeling, maar ze hadden het naar de zin. De afwas werd door hen gedaan, dus wij hoefden alleen maar toe te kijken. Relaxt! Na afloop nog wat Nederlands aan ze geleerd: “ik heb pret/plezier gehad” en “Slaap lekker”. De jongens konden nauwelijks afscheid nemen! Hartverwarmend!