29 januari: verjaardag nr 9 Chompoo in Phrae - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu 29 januari: verjaardag nr 9 Chompoo in Phrae - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

29 januari: verjaardag nr 9 Chompoo in Phrae

Door: Annette, Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

30 Januari 2017 | Thailand, Chiang Rai

English version
Start from our holidays. We went to Chiang Rai for a few days relaxation. We had a beautiful ride and visited the white temple.

Samenvatting
Vandaag start onze paar dagen vakantie voordat we weer naar huis gaan. Een prachtige rit naar Chiang Mai. Onderweg bezochten we de witte tempel.

Die hards
Zo, wat waren we moe gisteravond. Veel fietsjes rijklaar gemaakt en met de kinderen gedold. Maar gelukkig redelijk tot goed geslapen. Met Tik, het Thaise hoofd van de Phrae-locatie, nog een heel gesprek gehad. Zaterdagochtend heeft ze bij de radio een rubriek die ze zelf mag invullen van twee uur, gewijd aan het vertellen over God. Gek is dat, dat wij daar in Nederland toch veel huiveriger voor zijn. Regelmatig gaat ze ook naar de gevangenis in Phrae waar zo'n 1.500 mensen gevangen zitten wegens drugs, vechtpartijen en wellicht ook moord. De gevangenen zitten met veel mensen op een kleine ruimte en Tik was verbijsterd te horen hoeveel ruimte ze in Nederland hadden. Als ze in de gevangenís een programma uitvoert voor dertig mensen, kunnen veel anderen meeluisteren omdat de ruimtes deels door muren, deels door tralies zijn gescheiden. Ze vertelde me van een vrouw die in de gevangenis geen uitzicht meer had en zelfmoord wilde plegen. Maar door het programma van Tik heeft ze weer moed gekregen om door te leven. Daar word je stil van...

Voor vertrek nog een rondje gelopen en Corrie heeft de jarige Chompoo (9 jaar geworden) nog een mooie korte pareo cadeau gedaan. Ze vond het prachtig! Annette heeft nog wat door de fruitbomen gelopen en heeft de brug bekeken die we jaren terug hebben geverfd (2011). Hij is nodig aan een nieuwe laag toe. Wie heeft zin in dit verfklusje? Het is een dag of twee werk. Maar John heeft zeker weten nog meer op zijn lijstje staan. Bijvoorbeeld het bijennest in wording bij huisje 4 weghalen.

En toen was het busje er. Gecontroleerd, gecheckt en nagekeken of alle bagage in de bus zit en daarna op pad naar Chiang Rai! Onderweg veel groepjes fietsers gezien, allemaal in sportieve outfit. Bij de Ronde van Frankrijk zit binnenkort wellicht ook een Thai. Onze rit voerde door een vruchtbaar gebied. Veel rijstvelden, sommige als waterplas, sommige met frisgroene plantjes, andere weer geoogst waar de koeien nog een kostje bij elkaar lopen te scharrelen en ook zag je hier en daar het afbranden van de velden. Verder veel bananenbomen. En natuurlijk de bergen. Prachtige rit over een twee-, en soms een driebaansweg met een heel goede chauffeur. Volgens mij zat hij zich wel eens af te vragen wat Annette allemaal fotografeerde, want voor hem is alles gewoon en voor ons zit er wel eens wat aparts tussen. Er werd veel aan de weg gewerkt, binnenkort zal er mogelijk een vierbaansweg liggen. We hebben ons ook verbaasd over de vele dubbele verkeersborden langs de weg. Zou daar een ambtenaar hebben zitten slapen?? Maar het bord 'werk aan de weg' konden we niet voorbij laten gaan, dat ziet er te leuk uit.

Bij de eerste pitstop werd de geldautomaat net bijgevuld, helaas ging het deurtje dicht toen we wilden fotograferen. Pech! De chauffeur kreeg meer in de gaten wat we leuk vonden, dus hij attendeerde ons op diverse zaken. Een soort pretpark met allerlei beelden, de borden boven de weg, een liggende boeddha in de bergen, een tempel met heel veel torentjes en hij kwam met een stadsplattegrond van de stad op de proppen. Voor ons! Een hartelijk dank je wel en een stevige fooi na afloop.

Maar eerst hebben we een bezoek gebracht aan de witte tempel, zo'n 13 km onder Chiang Rai. De Wat Rong Khun is in 1997 ontworpen en men verwacht dat deze in 2070 klaar zal zijn met 9 complexen. De witte kleur symboliseert de reinheid van Boeddha en het mozaïek de wijsheid van Boeddha. Op 5-5-2014 is de tempel door een aardbeving zwaar beschadigd, maar met vele donaties weer volledig hersteld. Het is overdonderend zo wit en met allemaal kleine stukjes spiegel, prachtig! Je weet gewoon niet waar je moet kijken. Voor een habbekrats kan je een labeltje kopen en ophangen met een goede wens erop. Er hangen er duizenden, aan de zijkant, maar ook boven je hoofd! De zon scheen zo fel, dat je soms op goed geluk maar een foto nam, hopend dat erop staat wat je wilde. Ook bizarre dingen zagen we, als hoofden uit tv-films of zo. Wellicht als vertegenwoordiger van het kwaad. Zo was er een smalle brug over een soort onderwereld met doodshoofden en grijpende handen (vagevuur of hel?) , leidend naar het binnenste van de tempel waar je eigenlijk niet mag fotograferen. Daar was een afbeelding van de verwoesting van de Twin Towers in New York met heel veel tekenfilmfiguurtjes en sterren.

's Middags kwamen we bij ons hotel aan. Heerlijk om in wat luxe te relaxen! In het naastgelegen Central Plaza hebben we heerlijk gegeten en op ons gemak wat geshopt. De Thaise AH bekeken. Dankzij vermoedelijk het Chinese nieuwjaar is er een soort kermis buiten. Aan die geluiden moeten we weer wennen, na al het hanengekraai, krekelgeluiden en vogelgepiep.

• 30 Januari 2017 - 23:40

Wilma:

prachtige witte tempel!

• 30 Januari 2017 - 23:41

Pieter Van Der Wal:

Beste allemaal,

Wat hebben jullie weer veel beleefd en gedaan. Geniet nu maar even lekker van de paar vrije dagen. Leuke foto's allemaal en ik kan mij goed voorstellen dat je daar blijft fotograferen.
    Hartelijke groet,
    Pieter van der Wal

• 31 Januari 2017 - 09:29

Peter:

Hallo Adelbert,
    Wat een prachtige tempel!!! En dan moet er nog heel wat komen, aangezien ze tot 2070 aan het bouwen zijn.

• 31 Januari 2017 - 13:27

Fiet:

Indrukwekkend!

• 31 Januari 2017 - 22:52

Annelies:

Mooie tempel zeg, het lijkt wel of het gesneeuwd heeft! :-)
    Wij hadden vanavond de klaver4maaltijd.
    Over jullie verteld en gebed gevraagd voor Rob.
    Ik heb gezegd dat jullie een van de volgende keren zelf komen vertellen hoe het was!
    De opbrengst was ruim 250 euro!
    Voor jullie nog een paar leuke dagen en rust een beetje uit!!!