Dinsdag 31 januari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Dinsdag 31 januari - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Dinsdag 31 januari

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

31 Januari 2012 | Thailand, Bangkok

Verkorte versie
Vandaag zijn de eerste dakspanten geplaatst. De slijperij heeft al een heleboel profielen op maat gemaakt. Er wordt aan bricklaying gedaan. Er zijn opnames gemaakt voor een filmpje op Youtube (maar dat duurt nog even).

Die-hards
Ik werd pas om zeven uur wakker. Vanavond maar weer twee wekkers zetten. Ik heb vandaag dus half geschoren rond gelopen en na de lunch ben ik in mijn stoel in slaap gevallen.
We zijn begonnen met bikken, borstelen en verven. Af en toe moeten die grote dakspanten worden gedraaid. Aan de andere kant moet ook nog worden gebikt. Daar heb je toch vier man voor nodig. De onderzijde van alle palen zitten nu drie maal in de oxideverf.
Vorig weekend hebben Chris en zijn vader grote ladders opgehaald in Lom Sak. Daar hebben ze eerst een stellage voor gebouwd die op de auto paste. Die ladders (met die hele grote afstand tussen de treden) hebben we nu in gebruik om de dakspanten in te hijsen. Eerst worden die met veel mensen naar de betreffende plaats gesjouwd en overeind gezet. Er is een klein handtakeltje (gelukkig) waarmee dan de dakspanten in de hoogte worden gebracht. Dan wordt met veel fantasie en weinig hulpmiddelen het dakspant op zijn plaats gebracht, uitgericht en vast gelast. Henny en ik hebben gefunctioneerd als gewicht om het uit elkaar glijden van de poten van de grootste ladder (waaraan het dakspant hangt) te voorkomen. Ik heb bij de derde spant als dood gewicht aan een balk gehangen om de plaats van de dakspant uit te richten. Er zijn er nu drie geplaatst. Leuk om dat mee te maken. Het derde dakspant wilden ze er in hangen zonder dat een zijde was gebikt, geborsteld en geverfd. Henny heeft dat even opgelost.
Met drie man (Henny, Jenni en ik) lopen wachten tot er een dakspant kan worden gedraaid of dat er een dakspant is gelast zodat er gebikt enzovoort kan worden is geen pretje. We (Henny en ik) zijn Alex gaan helpen met het leggen van stenen. Ik heb met een handzaag de gipsbetonblokken staan zagen, Henny heeft plak gemengd en samen met Alex stenen geplakt. Ik begon natuurlijk gelijk om alle restjes samen te voegen tot stenen van de juiste lengte. Zogenaamd hergebruik van restjes. Daar was Alex het niet zo mee eens. Later heb ik van Malcolm begrepen dat dat niet de standaard methode van werken is. Ik wou alleen maar zuinig zijn. Overigens werken die Australiërs in millimeters en wij zijn gewend aan centimeters. Dat heeft al tot een paar verkeerd gezaagde stenen geleid. Alex schrijft nu maar op wat ze hebben moet. Het stenen leggen gaat niet snel. Blijkbaar komt dat pas op gang als alle dakspanten zijn geplaatst. Aan de achterzijde nog geen een steen (daar worden de dakspanten het huis in gedragen), aan de voorkant een steen en aan de zijkanten twee stenen hoog.
Oude Josh is vandaag voor het laatst. Of het daarom is weet ik niet, maar Drew ging een sketch opnemen om die over enige tijd op You Tube te zetten. “Ze” hadden daar speciaal shirtjes voor laten maken en er een liedje op gemaakt. Tim (met op zijn rug Ireland) was de voorzanger, de overige vier (Thailand, Nieuw Zeeland, Australië en Australië) vormden het koor. Was een leuke sketch die ze vanavond ook op het centrum hebben opgevoerd. Strekking van het lied was dat mensen van over heel de wereld bezig zijn een nieuw kindertehuis te bouwen voor kinderen die hiv-besmet zijn of aan aids lijden in Khon Kaen. Uiteraard moest het doodstil zijn en de mannen hebben het een aantal keer over moeten doen, dus geen gierende slijpschijven en geen gebik en geen gelas. Gewoon even wat anders en erg leuk.
Gisteravond zaten we nog met 24 mensen aan het diner (Steakhouse, onbeperkt voor THB 139 = € 3,50). Morgen doet Josh niet meer mee en vrijdag zijn Dallas, Jenni, Allan, Henny en ik er niet meer bij. Vandaag onze buskaartjes gekregen. Vrijdag om acht uur vertrekken we per luxe bus naar Bangkok. Vanavond hebben we geprobeerd een hotel te boeken: Cottage Suvarnabhumi. We zijn benieuwd of het is gelukt.
Eind volgende week drie huizen onder dak halen we dus bij lange na niet. Bovendien schijnt het geld op te zijn. Als alles goed gaat houden Henny en ik morgen “ergens” op de dag op het centrum een praatje en overhandigen we de cheques. Blijkbaar moet dat gebeuren in tegenwoordigheid van Rob en Jean Dunk. We zien wel.

  • 31 Januari 2012 - 14:59

    Annette:

    Oohhhhhhh, wat zullen jullie genieten van je vrije dagen strakjes. Nog even volhouden!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 246127

Voorgaande reizen:

07 Januari 2017 - 02 Februari 2017

2017 LomSak en Phrae

11 Mei 2016 - 23 Juni 2016

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

13 Januari 2015 - 04 Februari 2015

2015 (ver)bouwen in LomSak

14 Januari 2014 - 06 Februari 2014

2014 Fase een completeren

23 Januari 2013 - 18 Februari 2013

2013 Nieuwe huisvesting voor hiv-besmette kinderen

12 Januari 2012 - 07 Februari 2012

Thailand 2012, Bouwvakker in Khon Kaen

Landen bezocht: