8 juni woensdag, bedjes verven - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu 8 juni woensdag, bedjes verven - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

8 juni woensdag, bedjes verven

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

09 Juni 2016 | Thailand, Khon Kaen

Hoera, eindelijk een Swensens!! Vanavond na het eten kwamen we min of meer op de terugweg een Swensen's tegen. Dat maar gauw even gevierd met een ijs.

Afgesproken om om 08.00 uur aan het ontbijt te beginnen. Vijf over acht, nog geen Henny, tien over acht nog niet, kwart over acht nog niet. Naar de balie gelopen en gevraagd of ze Henny wilden bellen. Mijnheer werd gewekt in volop dromenland. Maar ja, natuurlijk weer een nacht over geslagen met dat gevlieg en de wekker niet gezet.

Suan was er om 08.40 al. Gauw onze spullen gepakt en voor negenen waren we op weg. Eerst koffie/thee gedronken met Angela, toen NamWan (een van mijn drie sponsorkinderen) in mijn armen gesloten. Ze heeft het naar haar zin. Dus dat is goed. Om lag op bed, want die had nachtdienst gehad en die hebben we maar laten slapen. Die zagen we vanmiddag. Grote brede mond in een grijns van oor tot oor en lage stem, ik herkende haar direct. Ook even gehugged.

Op de baby kamer waren nog twee jongedames. Pim (14) en Sujaree (17). Beiden hiv besmet. Beiden niet meer op school. Beiden een geestelijke afwijking. Voor Pim bekijken ze volgende maand in het ziekenhuis of ze haar een dagbesteding kunnen bieden. Zij moet 24 uur per dag in de gaten worden gehouden. Kan geen opdrachten uitvoeren en gaat bijvoorbeeld met de knopjes van de wasmachines spelen of iets dergelijks. Surajee kan eenvoudige opdrachten goed uitvoeren. Ze wordt gestimuleerd door haar om 08.00 uur te laten beginnen en krijgt per dag een kleine vergoeding. Als ze een dag geen zin heeft, geen extra zakgeld. Dat als stok achter de deur om haar in beweging te houden. Pim heeft nog een nicht of zo die af en toe eens op bezoek komt maar zeker niet in staat is de zorg voor Pim op zich te nemen. Als je als ouders zo’n kind hebt, probeer je daar zo lang mogelijk voor te zorgen en houd je ze zo lang mogelijk bij je. Hoe dat met kinderen in een tehuis gaat?? Als het aan Angela ligt blijven beide kinderen deel uitmaken van het “gezin” Ban Meata.

Pim (dezelfde) en Pam waren in vroeger tijden de jongsten. Zij waren dus ook een tijd lang de enigste twee kinderen in huis als alle kinderen naar school waren. Op school zaten ze naast elkaar in de klas. Pim was de ondeugendste van de twee en Pam probeerde alles weer recht te breien. Pam was een paar maanden ouder dan Pim. Pam is in 2012 aan de gevolgen van Aids overleden. Pim heeft pas in 2014 voor het eerst weer gelachen. Zo’n anderhalf jaar geleden is er een baby meisje bij gekomen. Kind van een meisje dat voor haar ouders had verzwegen dat ze zwanger was en direct afstand deed van het kind. De baby heeft nog een dag of drie in het ziekenhuis gelegen voordat het, vijf dagen oud, bij Mercy terecht kwam. Iedere Thai heeft een “nickname”. De Thaise namen zijn vaak erg lang en daarom geven de ouders vaak een (Engelse) bijnaam aan het kind, waarmee het het hele leven wordt aangesproken. Zo is de bijnaam van Siwarat Sutaso: Ploy, een van mijn sponsorkinderen. Op school en bij officiële gelegenheden wordt de officiële naam gebruikt, verder altijd de bijnaam. Angela heeft de nieuwe baby ter nagedachtenis aan Pam, Pam(ela) als nickname gegeven. Ik heb haar gevraagd hoe Pim daarop heeft gereageerd. Pim kan het niet bevatten. In de Thaise samenleving is er een rang verhouding. Jongeren respecteren de ouderen. Zo ook kinderen onderling. Pim heeft al een aantal maal gevraagd hoe het kan dat de baby Pam ouder is dan zij. Ze kan het echt niet snappen.

Onze taak: bedjes schilderen. Vijf stuks. Er stonden er zes, we doen er ook zes (dit is Thailand!). Bedjes niet meer in gebruik in LomSak. We moesten eerst maar met Suan mee boodschappen gaan doen in de verfwinkel. We hebben besloten om de aankopen als Dutch Team te betalen. Totaal zo’n € 60,-. Henny (penningmeester) heeft de bonnetjes. Daarna zijn we gaan schuren en bedden wassen. Morgen nog even schuren en dan kunnen we gaan gronden. We hebben 5 verschillende kleuren. Of we het zesde bed alle kleuren mogen geven betwijfel ik.

We gaan zaterdagavond met de bewoners van het Dutch House (onder andere NamWan en Om) uit eten. Zondag bussen we weer terug naar LomSak.

Vanavond naar het centrum gewandeld. Daar ergens langs de straat gegeten. Allebei rijst met kip en een flesje coca cola. We waren het enorme bedrag van THB 100 kwijt (€ 2,50). Henny is naar de masseur, ik schrijf dit verslag.

• 09 Juni 2016 - 17:46

Annette:

Goed om rustig aan te beginnen. Met Swensens!

Verslag uit: Thailand, Khon Kaen

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

Nadat in januari 2014 fase 1 van het nieuwbouw project in Khon Kaen officieel in gebruik is genomen, is de aandacht verlegd naar LomSak, Phetchabun. De vier oudste gebouwen dienen een renovatie te ondergaan en zo mogelijk van een uitbreiding worden voorzien zodat meer kinderen kunnen worden opgevangen. Het betreft
het Bill McMartin House, waar de oudste meisjes wonen,
het Kevin House, waar de oudste jongens wonen,
het Living Water House, waar de bijna oudste meisjes wonen en
het Guest House waar de vrijwilligers worden gehuisvest.
Gedurende 2014 is dit plan aangepast. Als eerste is in 2015 een nieuw huis gebouwd, het Moose House, dat voorlopig als wisselwoning wordt gebruikt terwijl de andere gebouwen worden gerenoveerd en verbouwd.

Wij, als Stichting Mercy International Zoetermeer hebben ons gericht op de renovatie en verbouwing van het Bill McMartin House. Dit huis is indertijd gebouwd met de gelden uit de erfenis van Bill McMartin, de vader van Jean Dunk. Over het bestaande huis wordt een verdieping gebouwd en er komt een nieuw dak op. In overleg met Rob Dunk en Pawinee Angnoi wordt deze verdieping bestemd voor meisjes die na de Highschool naar de universiteit gaan en als studentes een meer zelfstandig leven dienen te gaan leiden. Daarom heeft deze verdieping een eigen opgang. De verdieping omvat zes studentenkamers, een gemeenschappelijke ruimte en de noodzakelijke sanitaire voorzieningen, zoals een badkamer met douches en wastafels, een ruimte met vier toiletten en een gastentoilet.

In 2014 en 2015 zijn daartoe de nodige gelden bijeen gebracht en rond Kerst 2015 is met de bouw begonnen. De planning is dat rond Kerst 2016 de grote meisjes en de studentes vanuit het Moose House verhuizen naar het gerenoveerde Bill McMartin House en de studenten verdieping.