12 januari: Binten verven - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu 12 januari: Binten verven - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

12 januari: Binten verven

Door: Adelbert, Annette

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

12 Januari 2017 | Thailand, Lom Sak

English version
Today we painted the ironwork.

Verkorte versie
We hebben vandaag het ijzerwerk in de grijze menie gezet. Verf geregeld voor morgen. Naamplaten Bill Mc Martin House en Holland House betaald.

Die hards
We hebben eerst even nagevraagd of de binten nu goed waren gewassen, want je werd er wel vies van bij het aanraken. Malcolm vond dat het goed genoeg was om te verven. De binten worden op plafondhoogte + in de dakconstructie bevestigd en dienen als bevestigingsmogelijkheid voor de aluminium strips waaraan de plafondplaten worden vast gezet. Ik ben vandaag zo’n beetje regelaar geweest en Annette, Corrie en Lisette hebben de rollers gehanteerd en voor een groot deel ook de lappen om de binten schoon te vegen (het heeft geregend vannacht). Rond 14.00 uur waren we klaar. Vlak daarvoor ben ik het Holland House in gegaan om te vragen wat ik met de rollers moest doen. Komt er nog meer staalwerk, dan bewaren we ze anders gooien we ze weg. De verf is op olie basis dus dat is erg lastig om rollers schoon te maken. Als de verf in de bakken morgen droog is, trekken we die er zo als een vel uit en zijn de bakken weer schoon. Er komen geen stalen binten meer om te verven gedurende de tijd dat wij hier nog zijn. Wel aluminium strips waar de plafondplaten tegen aan worden geschroefd, maar die worden niet geverfd.

Morgen zouden we het overige stucwerk in de woonkamer mogen verven, maar ons vat grondverf is leeg. Daar heb ik op aangedrongen dat er morgenochtend ook een nieuw vat staat. Evenals de aflak voor de palen en de aflak voor de binnenmuren. Als de plafonds van de kamers allemaal zijn geschuurd, kunnen de muren worden gewassen en tweemaal van een laag aflak worden voorzien. We zie wel wat we morgen kunnen doen.

De naamplaten voor het Bill Mc Martin House en het Holland House zijn betaald. Elk huis heeft een naam. Meestal die van de financier van dat huis. Het Holland House is door onze stichting (Stichting Mercy International Zoetermeer) gefinancierd. Het Bill McMartin House is gefinancierd uit de nalatenschap van de schoonouders van Rob Dunk. Het Living Water House is gefinancierd door de Australische protestante gemeente die Living Water als naam heeft, enzovoort. Wij vinden het erg leuk als die naam ook op het gebouw is te zien en dat op die manier een link kan worden gelegd met de financiers. Van het Bill McMartin House hebben wij de renovatie betaald. Dit huis had nog geen naambord en dus hebben wij dat nu geregeld. Het enige huis dat nu hier in LomSak een naambord heeft is het Moore Home. Gefinancierd door de (overleden ouders) van de familie Moore.

Zaterdagmiddag/avond gaan we met het Moore Home (Jam haar huis) op pad. Vanavond gaan Lisette en ik proberen te forceren wat de ca. 15 jongedames nou eigenlijk willen. Lisette had al een Koreaanse BBQ voor die avond afgesproken met het Moore Home. We doen daar een middagprogramma bij. In eerste instantie zou dat het Tesco Lotus in Phetchabun zijn. 13.00 uur vertrek, drie kwartier rijden, dus zeg goed twee uur in Tesco en dan daar rondhangen tot etenstijd. Ik dacht (en hoopte) dat dat uit de meiden naar boven gekomen was, maar toen ik dit plan aan Jam vertelde was die niet zo enthousiast. Even later kwam Kerry het in het Thai vertellen en toen zei Duan (gelukkig) “Wat moet ik al die tijd in de Tesco Lotus?” Helemaal mijn idee dus. Ik amuseer me wel in de Swensens’ (ijszaak) maar de meiden hadden al aangegeven dat ze daar niet zo voor voelden. Het plan is gewijzigd. Ik huur een van (minibusje) en daar gaan we mee de bergen in. Waar we precies naar toe gaan weet ik niet, maar de jongedames zijn tevreden en dat is de hoofdzaak. Op de terugweg gaan we bij de Koreaan langs.

Na het diner heeft Annette de gehele gemeenschap op Haagse Hopjes getrakteerd. Er werd weer automatisch een lange rij voor haar opgesteld, zoals gebruikelijk na de kreet SNOEP!

Annette en Corrie gaan zaterdag met hun huis (hele grote) bellen blazen. Volgende week zaterdag gaan ze ijs eten met die jongens.

Maandag gaan we boodschappen doen voor de chocofondue van die avond voor het Darwin House (huis van Ploy).

Een nagekomen bericht van Corrie en Annette. Tijdens een van de werkpauzes kregen we van die heerlijk zoete kleine banaantjes te eten. Eerst had Annette, dacht ze, een stuk van een kies los, maar dat bleek een uit de kluiten gewassen bananenpit te zijn. Gelukkig kwam ze er al snel achter dat het gebit nog helemaal intact was. Daarna werden nog diverse pitten in de banaantjes gevonden. Die gaan dus naar huis mee om een bananenplantage aan te leggen.

  • 12 Januari 2017 - 18:57

    Annelies:

    Wat een leuke plannen allemaal!
    En dan ook nog hard werken.....goed bezig hoor luitjes!!!
    Volgens mij hebben jullie het naar je zin :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 245959

Voorgaande reizen:

07 Januari 2017 - 02 Februari 2017

2017 LomSak en Phrae

11 Mei 2016 - 23 Juni 2016

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

13 Januari 2015 - 04 Februari 2015

2015 (ver)bouwen in LomSak

14 Januari 2014 - 06 Februari 2014

2014 Fase een completeren

23 Januari 2013 - 18 Februari 2013

2013 Nieuwe huisvesting voor hiv-besmette kinderen

12 Januari 2012 - 07 Februari 2012

Thailand 2012, Bouwvakker in Khon Kaen

Landen bezocht: