22 januari: Uitje met het bouwteam - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu 22 januari: Uitje met het bouwteam - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

22 januari: Uitje met het bouwteam

Door: Annette, Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

24 Januari 2017 | Thailand, Lom Sak

English version
Today is Sunday. Church, and after church an outing for the building team. Organic farm, Pino Latte and Mosaic temple.

Samenvatting
Vandaag zondag, dus kerkdienst. Daarna met het bouwteam een middagje uit. Bezoekje en lunch bij de organische tuin, uitzichtpunt Pino Latte en de mozaïek tempel.

Die hards
Om kwart over zeven ’s morgens zit Maintenee naast het Guesthouse uit te kijken over de vijver. Heel rustig genietend van deze morgen en knabbelend op een koekje. Aan de overkant is een van de jongens al aan het vissen.

Vandaag zondag. Dus een kerkdienst, deze keer met avondmaal. Best bijzonder om mee te maken. Stukjes brood en mini-bekertjes met druivensap.

Na de kerkdienst een statiefoto met de netjes aangeklede jongedames van het Darwin House. Som-Chai (de hof fotograaf) maakte de foto. Leuk.

Aansluitend ging het bouw- en het verfteam een dagje op pad. De eerste stop was de hooggelegen organische tuin (certified organic farm) waar we heerlijk hebben gegeten. De helft koos voor een steak en de andere helft ging voor Thais eten. Daar zaten Adelbert en Annette natuurlijk bij. Heerlijk! En weer nieuwe inspiratie opgedaan voor Thaise dinertjes... Tijdens een wandeling door de tuin verzwikte Ninan van het bouwteam z'n enkel, maar kon gelukkig wel doorlopen.

De volgende stop was bij een nog hoger gelegen prachtig uitzichtpunt (Pino Latte) en daar genoten we van de fenomenale vergezichten onder het genot van een soft ijsje. Wat kan dat toch lekker zijn! We keken o.a. neer op een boeddhistische tempel, die bekend staat om z'n prachtige mozaïek. Als echte Zoetermeerders dachten we gelijk aan de social sofa's in onze stad, die zullen wel onder een laagje sneeuw liggen. Wat een pracht en praal zit er in de tempel verwerkt. Maar ook wel lachen als je wat dichterbij kijkt en ziet dat delen van het gebruikte servieswerk uit Japan afkomstig is en geschikt is voor de magnetron. Oorspronkelijk kwam dat kapotte aardewerk met de schepen mee als ballast wanneer ze rijst hadden afgeleverd in China en de landen om Thailand heen. De eerbied die de Thai hebben voor de koning en voor Boeddha is groot, naast de behoefte om selfies te maken voor de tempel. Je kon bijna geen stap zetten of je liep wel ergens in beeld. Of je werd bewust in beeld genomen met een Thai, zoals Adelbert overkwam. Net buiten het complex stond een verbodsbord voor drones. Dat hadden we nog niet eerder gezien.

We zitten hier in de vruchtbaarste vallei van Thailand en van hieruit wordt het fruit en de groenten door heel het land verspreid. Wanneer er voldoende regen valt kunnen er wel drie rijstoogsten per jaar worden gedaan. We zien dus regelmatig velden met een of ander gewas erop en kwamen langs de weg naar boven ook aardbeienveldjes tegen (pick yourself!). De kraampjes er vlakbij verkochten ook aardbei gerelateerde zaken, zoals deze aardbei-mutsen. Lekker warm!

Tenslotte kwamen we nog op een marktje met vooral groenten en fruit waar veel werd ingeslagen. Voor eigen gebruik, maar ook voor de volgende choco-fondue van Adelbert. Menig stukje fruit was onbekend voor ons, zoals een appelige perzik of perzikachtige appel. Erg lekker. We kregen een zakje mee om van te snoepen en dat staat ons nu aan te kijken. Nog maar een ronde doen, want anders wordt het wellicht bruin.

Op de weg terug een gesprek gehad over de geldigheid van de uitspraak of er al dan niet mensen in de achterbak van een pick-up mogen zitten. We deden het altijd wel, maar er schijnt nu een stevige boete op te staan. Dus huren we voor de uitstapjes een busje als er niet voldoende auto’s van Mae’s of personeel meegaan. Toch zien we veel Thai achterin de pick-ups zitten. Onze vrijwilliger/chauffeur Stephen is van huis uit buschauffeur in Australië. Hij houdt ervan om via het vliegveld te rijden. Overdag kan dat, maar 's avonds gaat die weg dicht. Het vliegveld wordt trouwens alleen op afspraak gebruikt (door het leger en het koninklijk huis). Thuisgekomen was het een uitzoekerij wie welke producten had gekocht, maar dat was bijna allemaal snel geregeld.

• 24 Januari 2017 - 08:15

Pieter Van Der Wal:

Bedankt voor het weer leuke reisverslag. Veel succes allemaal met de activiteiten.

• 24 Januari 2017 - 18:58

Kolja En Ellen:

Hahaha Adelbert, doe jij maar ideetjes op voor Thaise diertjes. Wij zijn wel 'proef'konijn!

• 24 Januari 2017 - 19:00

Kolja En Ellen:

Thaise dinertjes..Niet diertjes...autofill. ...erg eigenwijs.

• 25 Januari 2017 - 14:24

Fiet:

Mooie tocht die jullie gemaakt hebben!