24 januari: BBQ van Ging en Lisette - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu 24 januari: BBQ van Ging en Lisette - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

24 januari: BBQ van Ging en Lisette

Door: Adelbert, Annette

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

25 Januari 2017 | Thailand, Lom Sak

English version
Today we finished our painting work at the Bill McMartin House. Corrie and Annette have functioned as teacher assistant. Korean BBQ for the birthdays of Ging and Lisette.

Samenvatting
Vandaag ons verfwerk beëindigd. Vanmorgen hebben Annette, Corrie en Ninan (nainun) geholpen bij Thrish (Lydia) in de klas. Vanavond hebben we een Korean BBQ aangeboden gekregen van Ging en Lisette vanwege hun verjaardagen.

Die Hards
Vanochtend een ‘rustige’ ochtend gehad. Vanaf mijn bankje met tafeltje tussen het Guesthouse en het Darwin House de tuinman de bladeren zien weghalen. Elke dag vegen de jongedames van het Darwin House het gras en deponeren de bladeren onder de bomen. Eens in de zoveel tijd haalt de tuinman die weg.

Corrie en Annette zijn teacher geweest bij Trish op de school. Klassen van 34 en 36 leerlingen van zo’n acht jaar leren hoe bepaald fruit in het Engels heet. Grote bewondering voor Trish zoals ze onuitputtelijk energie stopt in de lessen. Eerst een soort welkom voor de teacher(s), daarna een liedje met gitaarbegeleiding of op de video en dan komt het onderwerp van de dag aan de orde: fruit. In groepjes uiteen gegaan zodat we allemaal een kleine 10 leerlingen om ons heen hadden zitten en met hen hebben we bepaalde vragen geoefend. Reuze leuk. En tenslotte de afsluiting met een hartelijk ‘dank je wel’ per leerkracht. Corrie en Annette hebben twee lessen als klasse-assistent gewerkt. En mochten terugkomen!

Adelbert heeft de tijd gehad om aan verslagen en foto’s te werken, want met al die bijeenkomsten en het verfwerk komen de verslagen wel eens in de verdrukking. Annette liep na de lunch even bij de Engelse les van de Mae’s binnen en ‘toevallig’ stonden er allemaal Engelse woorden op het whiteboard die in het Nederlands bijna hetzelfde waren (hospital, market, hotel, ocean). Ze kon het niet laten en vertelde dat Jason (vrijwilliger en leraar Engels) hen ook Nederlands leerden. Grote hilariteit en zeker weten dat we een volgende keer sommige woorden zullen terug horen.

Vanmiddag onze laatste werkzaamheden aan het Bill McMartin House en het Holland House. De verlengde buitenmuur van de huiskamer heeft te veel verf opgezogen en moet nog een keertje. Na de derde keer vandaag was de kleur eigenlijk goed, alleen de muur is niet vlak gestuukt, dus je ziet glimmende en doffe stukken als je langs de muur kijkt. We hoeven hem niet een vierde keer te doen. De pilaren hebben we vandaag twee maal gelakt. De aanblik vanaf de speelplaats is zienderogen opgeknapt nu èn de muur èn de pilaren in dezelfde kleur zijn geverfd als de andere gebouwen rondom de speelplaats. Alleen het Holland House (de eerste etage) steekt nog erg af met de niet gestuukte muren. Elise heeft een foto "vroeger en nu" geknutseld.

Voor ons zijn dan de werkzaamheden aan deze twee “gebouwen” af, voor zover we hebben begrepen. Het was de oorspronkelijke bedoeling dat beide huizen nu ongeveer klaar zouden zijn. Gedurende 2016 hebben de Thaise werknemers niet alles gedaan zoals Malcolm ze had opgedragen, zodat er wat sloopwerkzaamheden uitgevoerd moesten worden en de Thai zijn op teveel andere projecten binnen Mercy tussentijds ingezet. Zij zijn namelijk ook verantwoordelijk voor het onderhoud binnen Ban Meata LomSak. Van Malcolm heb ik begrepen dat er nu harde afspraken met de Thai worden gemaakt.

Van het Bill McMartin House moeten de muren en het plafonds van de kamer van de Mae, de huiskamer en het voorraadhok worden geverfd. Ook dient hier nog te worden getegeld. Van de badkamer moet het plafond worden hersteld en alles geschilderd. Vanwege het ”voortschrijdend inzicht” is onlangs besloten om het keukenblok naar de andere kant van het Holland House te verhuizen. Maar daar zijn geen leidingen in de vloer. De afvoer is door de vloer heen geboord en komt nu uit boven het plafond van de badkamer van het Bill McMartin House. Dat is nu dus deels verwijderd.

In het Holland House moeten deels de binnenmuren nog op de juiste hoogte worden gebracht (lukt misschien van de week nog), moet alles nog worden gestuukt en geverfd, de plafonds aangebracht en geverfd en de vloeren getegeld. Nog zat werk dus. Wij gaan vrijdag naar Phrae, de Australiërs gaan zaterdag naar Pattaya en alleen Ron blijft nog hier voor begeleiding van de werkzaamheden tot 15 februari.

Wij hebben met zijn drietjes en soms met zijn viertjes heel veel geverfd met heel veel plezier. Natuurlijk werden we er moe van, maar het is fantastisch om te zien hoe alles opknapt terwijl je bezig bent. Ook de Australiërs hebben zich een aantal slagen in de rondte gewerkt om nog zoveel mogelijk klaar te krijgen voor hun vertrek, zodat zo veel mogelijk een overzichtelijk deel van de werkzaamheden aan de Thai kan worden overgedragen.

Na ons geverf van vandaag hebben we al de door ons gebruikte rollers en kwasten schoon gemaakt en om half vijf “lagen” we op de banken in het Guesthouse uit te puffen. Richard en Stephen kwamen binnen en Richard nodigde ons gelijk uit voor een bezoek aan het Hardware Store for a quick Beer. In 2012 eindigde de werkdag om vijf uur met zoals wij dat zouden noemen een werkmans borrel. Er was echter alléén bier. De bumpie road afrijden, naar links en nog geen honderd meter verder is de hardware store waar werkelijk (bijna) alles te koop is. De beide mannen een flinke fles Chang bier, ik een coca cola, Annette een ijskoffie en Corrie een yoghurtje. Leuk.

Vandaag is Ging, de verloofde van Lisette jarig. Volgende week is Lisette jarig. Vandaag hebben ze het hele team en de jongens van het Kevin House (Ging zijn huis) uitgenodigd voor een Koreaanse BBQ hier op het terrein. Dat begon om een uur of half zeven en dan is het donker. Er is dus wat veranderd in de originele opstelling. De oudjes wilden niet op de grond zitten, de jongens wilden bij hun eigen huis blijven en er zijn extra lampen aangebracht zodat je kon zien of je hapje gaar was. Het was een heel gezellig gebeuren met taart toe!

• 25 Januari 2017 - 20:37

Annelies:

Wel verdiend zo'n rustig dagje! Jullie hebben heel wat werk verricht de afgelopen tijd!
    Sterkte met "de laatste loodjes" in Petchabun en goede reis naar het noorden!

• 25 Januari 2017 - 20:39

Jan Doorn:

Indrukwekkend, complimenten!
    Als je gelegenheid hebt om een keer een foto van heel vroeger te plaatsen naast eentje van nu? Lijkt me gaaf de verandering te zien dat al het goede werk heeft gemaakt!

• 25 Januari 2017 - 23:59

Pieter Van Der Wal:

Bedankt voor het verslag. Jullie hebben weer hard gewerkt en op de foto's ziet het er al mooi uit.
    Veel succes daar!
    Groet,

Pieter

• 26 Januari 2017 - 03:51

Adelbert Hesseling:

Jan Doorn: zie foto 354 in dit verslag.

• 26 Januari 2017 - 10:59

Wilma:

Jullie zien er ondanks het harde werken heel ontspannen uit. Leuk om te zien!

• 30 Januari 2017 - 23:39

Leen Pronk:

Bedankt voor het verslag en al het werk dat jullie hebben verzet.
    Veel succes en goede thuisreis.
    Leen