Beetje aan de slag - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Beetje aan de slag - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Beetje aan de slag

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

21 Januari 2014 | Thailand, Khon Kaen

Vanwege het gesloten eethuisje, komen we om 8 uur bij elkaar, ontbijten samen en nemen dan de songthaew naar Ban Kota. Wij, dat zijn Dallas, zijn vrouw Jenny en wij. Dan zijn we rond 9 uur op het centrum. Het is niet anders. Het is nog steedkoud, vinden de Thai en Henny. Ik heb het net lekker tegen het te warme aan.

Vandaag de grote dag: er komt een graafmachine om het zware werk te doen. Die zou er al om 8 uur zijn, dus als wij aankomen is het werk al gedaan of in ieder geval bezig. Nou, het was al bezig. Maar geen graafmachine, ze hadden geen machinist! Dus het wordt puur handwerk en dáár zijn we nou net te oud voor. Ander werk konden ze niet verzinnen, dus ik heb wel met een schep grond weg staan hakken. Het lukt wel, maar nooit meer de snelheid van de jongelui. Bovendien lag het vel van mijn hand tussen duim en wijsvinger er na een korte tijd al weer vanaf, dus extra op zoek naar ander werk.

Vlak voor de lunch hebben we het beddengoed van de bovenste verdieping van het jongenshuis gehaald. Daar hebben de meiden van LomSak in geslapen en dat moet uiteraard worden gewassen en opgeslagen.

Na de lunch hebben we de bibliotheek samengesteld. In alle drie de gebouwen lag een deel. Dat allemaal naar de eetzaal gedragen en daar weer in de daarvoor bestemde kasten gedaan. Bijbels in de ene kast, Engelse boeken elders in de zaal en weer ergens anders de Thaise boeken. We hebben maar drie categorieën aangehouden: kinderen, volwassenen en christelijke literatuur. Zelfs de Thaise boeken hebben we zo ingedeeld door naar de plaatjes te kijken. Van in je jeugd stripboeken lezen leer dus uiteindelijk toch wat.

Morgen gaan we het Gele Huis (het buurhuis) , waar tot voorheen de mannelijke vrijwilligers sliepen en dat fungeerde als kantine zo veel mogelijk leeg halen. Deze of volgende week vrijdag trekt de laatste Thaise werknemer er uit en dan is/wordt de huur opgezegd. Alle eigendommen van Mercy International / House Of Mercy Foundation dienen er dan uit te zijn. We moeten het bezemschoon opleveren. We krijgen er een pick-up voor ter beschikking en Henny gaat er in rijden! Hij is vandaag al een keer achter het stuur gekropen.

We hebben weer bezoek gehad van de ijscoman en er is een mevrouw langs gekomen om slippers te verkopen. Met een steekkarretje met ijzeren wielen torste ze haar koopwaar mee. Helaas voor haar is ze aan geen van ons iets kwijtgeraakt.

Op de terugweg bij het busstation werden we aangesproken door een monnik die zijn Engels wilde oefenen. “Nederland, ja dat lag onder de zee.”

Vanavond gegeten bij een Koreaans eethuis. Zal ongetwijfeld op de deur hebben gestaan, maar dat kunnen we toch niet lezen. Was een zeer, zeer schone eetgelegenheid, zo te zien een familiebedrijf. Het dienstertje liep nog in haar schooluniform. We hebben er lekker gegeten, wat weten we natuurlijk niet. Daarna stelde Henny voor om nog even naar Koza te gaan. Een winkelcentrum met een Swensen’s. Per slot was dat alweer twee dagen geleden. We zaten net en toen kwamen Angela en Suwan binnen. Hadden ook trek in een ijsje.

  • 21 Januari 2014 - 16:35

    Annette:

    Was dat ijs nu bestemd op op je hand te leggen waar het vel af is? Of ... euh ... misschien ... mmm?

  • 21 Januari 2014 - 23:53

    Corrie Jongepier:

    Hallo jongelui ,

    Adelbert ga je wel goed voor die wond zorgen want je hebt daar zo een infectie hoor!!

    Wat lekker dat jullie zo rustig konden beginnen Kunnen je even wennen aan alles
    Ja ik begrijp dat jullie graag even daar weg willen Ik vond het juist altijd zo lekker om na het werken ff met Annette achter in de tuin te zitten ,na het douchen

    Geen ijsje op je hand leggen hoor daar zit suiker in dat deden de mijnwerkers vroeger in de oorlog op hun wonden om de boel te saboteren ,die suiker dan hé

    Vanavond weer lekker gezwommen en even Martijn zijn verjaardag gevierd met een heerlijk portje Daar schenken ze altijd een behoorlijke borrel slaap ik zo lekker
    Jongens tot mails en werk ze morgen
    Groeten aan de bekenden en voor jullie vanuit het nog natte Zoetermeer .

  • 22 Januari 2014 - 10:48

    Harry Van Der Molen:

    Beste adelbert,

    Gweldig te zien dat jullie ook blaren krijgen van het werk. Is mij ook gebeurt. Goed te zien dat er weer voortgang is sinds ik begin jan weg ben gegaan. O ja, ik zal me even voorstellen; ik ben de vriend van Carla.
    Ben erg blij met je foto's. Goed te zien dat Wasan weer wat actiever is. Veel plezier nog groeten Harry

  • 24 Januari 2014 - 16:08

    Margriet:

    Fijn dat het niet zo warm is, altijd nog warmer dan hier. Pas op voor infectie, want met de handen moet alles gedaan worden.
    nog een fijne, werkzame tijd
    liefs margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 246131

Voorgaande reizen:

07 Januari 2017 - 02 Februari 2017

2017 LomSak en Phrae

11 Mei 2016 - 23 Juni 2016

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

13 Januari 2015 - 04 Februari 2015

2015 (ver)bouwen in LomSak

14 Januari 2014 - 06 Februari 2014

2014 Fase een completeren

23 Januari 2013 - 18 Februari 2013

2013 Nieuwe huisvesting voor hiv-besmette kinderen

12 Januari 2012 - 07 Februari 2012

Thailand 2012, Bouwvakker in Khon Kaen

Landen bezocht: