21 mei, zaterdag, opruim en versierdag - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu 21 mei, zaterdag, opruim en versierdag - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

21 mei, zaterdag, opruim en versierdag

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

22 Mei 2016 | Thailand, Lom Sak

Gisteravond tijdens de family night heeft het geplensd. Daarna vlogen er van die dikke beesten rond en niet van die kleintjes. Ik denk dat het mieren waren. De vloer van de gemeenschappelijke ruimte van het Guesthouse was er niet mee bedekt, maar je moest oppassen waar je je voeten neerzette. Vanmorgen om 07.00 uur was alles weg.

Na het ontbijt eerst maar die verschrikkelijke kamer afgemaakt. Het moeilijkste had ik al gehad dus viel het mee. Daarna zag ik dat de meisjes en dames onder de overkapping richting school zaten. Het waren er meer dan tien, waaronder veel bekenden. Het was nog ruim voor tienen, dus dat was wat vroeg voor SMOKO (Smoke and Coffee). Er heen gedrenteld en nee hoor ze waren druk aan het werk. Een deel zat knoflook te pellen en een deel rode uitjes. Werkelijk uitjesjes, niet groter dan het kleinste kootje van je kleine teen. Op zaterdagmorgen is iedereen ingeschakeld bij huishoudelijke zaken. Het terrein wordt aangeveegd en elk huis heeft zijn eigen deel en er wordt blijkbaar ook in de keuken geholpen. Maar wat een berg uien en wat een berg knoflook. Ik ben maar bij de uitjes gaan helpen. Ik begon maar het met mijn nagels te doen en als er wat gesneden moest worden schoof ik dat naar Wi toe want die had een mes en zat rechts naast me. Op een gegeven moment kreeg ik ook een mes van Duan en daarna snijles van Pear (pè): snijden met de scherpe kant van het mes van je af!! Er liepen nog wat grote jongens rond (meer deden ze niet) en er werd heel gezellig gebabbeld en over en weer opmerkingen gemaakt natuurlijk. Tegen half elf kwam het sein van uit de keuken: finish. De manden met gepelde uien en knoflook werden naar binnen gedragen en tussen de schillen werden nog goede uitjes gezocht en de schillen weggegooid. Zo, het zaterdag corvee zat er op.

Eerst maar eens onder de douche. Handen zwart als kool van de uien en voeten zwart als kool van het schrobben. Op weg naar de douche zag ik dat men de eetzaal aan het versieren was. Morgen is er een bruiloft. Een van de medewerksters Whun, treed met Aon in het huwelijk. Bloemen, plantenbakken, en veeeel ballonnen. De grote jongens en meiden waren met het versieren bezig. Wat ik ooit als ballonnenclown voor hen gedaan had, daar waren ze nu zelf mee bezig. Boekjes met hoe ballonfiguren te vouwen lagen overal en overal ook pompjes. Meer kapotte dan hele, maar goed. Mae Glom (manager van Ban Meata LomSak) vertelde me dat ze er vanmiddag pas echt tegenaan zouden gaan met versieren. Ben ’s middags inderdaad wezen kijken en het was er heel gezellig. Zo te zien een grote troep en je hebt geen idee dat daar een mooi versierde eetzaal uit komt. Maar ook dat is gelukt.

Vanmiddag met Maitaanee de spelletjes doos eens goed bekeken en het was mijn bedoeling de gebruiksaanwijzing met hulp van Google Vertalen om te zetten in een Thaise en een Engelse. Sloeg mijn cursor weer op hol. Denderde van links naar rechts en van boven naar beneden over het scherm. Ik kon geen woord fatsoenlijk typen. Dus dat ging niet door.

Maitaanee ontdekte dat er spelletjes op mijn laptop zaten. Oh mijnenveger, dat kende ze wel. Dus begon ze net zo lang op vakjes te drukken tot dat het “Boem” deed en dan lachen en nog een keer en nog een keer. Ze kende het spel dus niet maar had het wel naar haar zin. Shirley kwam er bij zitten. We hebben via Google wat met elkaar zitten praten. Ik weet nu ook waarom ik die kindelen vaak niet velsta als ze Engels platen. Veslikkelijk is dat. Als ik het door heb dat ze de r weer inslikken, zeg ik heel hard RRRRotteRRRRdam. En dan wordt er gelachen en wordt het Engelse woord een paar maal in r-taal herhaald.

Wat zijn die kinderen handig met een computer. Als je in Google vertalen in het linker vak Thai aanklikt kun je aan de onderzijde van dat vak het Thaise toetsenbord openen. Dus Shirley en Donny schreven wat ze wilden zeggen in Thaise tekens en ik kon de NL vertaling lezen. Snapte ik vaak nog niks van, maar je had een opening. Ik heb ze verteld wat ik allemaal aan broers en zussen heb. Familie is heel belangrijk voor de Thai.

Mae Jing had bij het avondeten extra omeletten (voor me) gebakken. Ik mocht twee stukken nemen. We hadden tussen de middag uitgeholde komkommer met een vleesvulling en dan gekookt of gebakken? "Ja" en dan weet je het nog niet. Was lekker.

Vanavond eerst met Meaw (miauw) op de bank gezeten. Ze heeft alle foto’s bekeken die er op mijn schijfje staan. Daar zijn ook foto’s bij van Hans Boom die op 1 jan plotseling dood is neergevallen op 58 jarige leeftijd. 13 jan zou hij 59 geworden zijn. Vanmiddag ook met Shirley toen we op Facebook bezig waren en daar het bericht van Saskia verscheen dat ze afscheid nam van Hans zijn beste vriend in Duitsland. Ze ging weer op weg naar Australië na een toer door Europa. Dat deed ze met Hans, haar vader, ook zo graag. Het is toch hard aangekomen zijn plotselinge vertrek.

Meaw ging weer naar haar huis (Moore Home) en werd afgelost door Ploy en Shirley. Was weer lachen en RRRotteRRRdam. Heb vanmiddag ook kennis gemaakt met hun inval mae Mae Mon. Mae Dar (daa) heeft vandaag haar day off.

Sinds gisteren heb ik ook gezelschap in het Guesthouse. Twee dametjes op leeftijd (moet je mij horen!!). Zij zijn hier tot na volgend weekend. Dan wordt het Moore Home officieel geopend. Zij zijn vriendinnen van Mrs Moore die een paar maanden geleden is overleden.

Bij het avondeten vroeg Kerry of ik zin had om er morgenmiddag na de huwelijksvoltrekking eens op uit te trekken. Samen met de twee dametjes gaan we de bergen in. Ik heb ja gezegd. Ben heel benieuwd.

  • 22 Mei 2016 - 10:04

    Annette:

    Hebben de Thaise dames ook last van huil-ogen bij het uitjes pellen?

  • 22 Mei 2016 - 10:38

    Peter:

    Wat een leuke foto van al die meiden aan het schillen. Je enthousiasme straalt van het scherm af als je je verslag leest. Geweldig. Veel plezier vandaag met de trip.

  • 22 Mei 2016 - 17:53

    Margriet Muts:

    ben benieuwd naar de bruiloft. Wat een monnikenwerk die uitjes. Interessante trip met de dametjes !
    groetjes van margriet

  • 23 Mei 2016 - 16:36

    Fiet Nafzger:

    Hallo Adelbert, Leuk om je verslagen te lezen. Hoe was de bruiloft. Hopelijk schrijf je daar nog iets over.
    Wat een leuke foto van de uienpellende meiden.
    Ik blijf uitkijken naar je berichten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Lom Sak

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

Nadat in januari 2014 fase 1 van het nieuwbouw project in Khon Kaen officieel in gebruik is genomen, is de aandacht verlegd naar LomSak, Phetchabun. De vier oudste gebouwen dienen een renovatie te ondergaan en zo mogelijk van een uitbreiding worden voorzien zodat meer kinderen kunnen worden opgevangen. Het betreft
het Bill McMartin House, waar de oudste meisjes wonen,
het Kevin House, waar de oudste jongens wonen,
het Living Water House, waar de bijna oudste meisjes wonen en
het Guest House waar de vrijwilligers worden gehuisvest.
Gedurende 2014 is dit plan aangepast. Als eerste is in 2015 een nieuw huis gebouwd, het Moose House, dat voorlopig als wisselwoning wordt gebruikt terwijl de andere gebouwen worden gerenoveerd en verbouwd.

Wij, als Stichting Mercy International Zoetermeer hebben ons gericht op de renovatie en verbouwing van het Bill McMartin House. Dit huis is indertijd gebouwd met de gelden uit de erfenis van Bill McMartin, de vader van Jean Dunk. Over het bestaande huis wordt een verdieping gebouwd en er komt een nieuw dak op. In overleg met Rob Dunk en Pawinee Angnoi wordt deze verdieping bestemd voor meisjes die na de Highschool naar de universiteit gaan en als studentes een meer zelfstandig leven dienen te gaan leiden. Daarom heeft deze verdieping een eigen opgang. De verdieping omvat zes studentenkamers, een gemeenschappelijke ruimte en de noodzakelijke sanitaire voorzieningen, zoals een badkamer met douches en wastafels, een ruimte met vier toiletten en een gastentoilet.

In 2014 en 2015 zijn daartoe de nodige gelden bijeen gebracht en rond Kerst 2015 is met de bouw begonnen. De planning is dat rond Kerst 2016 de grote meisjes en de studentes vanuit het Moose House verhuizen naar het gerenoveerde Bill McMartin House en de studenten verdieping.

Recente Reisverslagen:

13 Juli 2016

13 juli

22 Juni 2016

22 juni terugreis

22 Juni 2016

21 juni, of laatste volle dag, fietstocht

21 Juni 2016

20 juni maandag Old City

20 Juni 2016

19 juni zondag, relaxed dagje
Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 120
Totaal aantal bezoekers 246130

Voorgaande reizen:

07 Januari 2017 - 02 Februari 2017

2017 LomSak en Phrae

11 Mei 2016 - 23 Juni 2016

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

13 Januari 2015 - 04 Februari 2015

2015 (ver)bouwen in LomSak

14 Januari 2014 - 06 Februari 2014

2014 Fase een completeren

23 Januari 2013 - 18 Februari 2013

2013 Nieuwe huisvesting voor hiv-besmette kinderen

12 Januari 2012 - 07 Februari 2012

Thailand 2012, Bouwvakker in Khon Kaen

Landen bezocht: