10 januari: Aan het werk - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu 10 januari: Aan het werk - Reisverslag uit Lom Sak, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

10 januari: Aan het werk

Door: Adelbert, Annette

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

11 Januari 2017 | Thailand, Lom Sak

English version
Today we start the painting of the Bill McMartin House. Corrie is the smallest, so she does the underside of the walls, Annette the middle section and I the upper section with an enlarged paint roller and enlarged brush. In the afternoon both ladies continued this work and I slept a few hours. Too tired to continue.

Verkorte versie
We zijn begonnen met het gronden van de buitenkant van het Bill McMartin House. Peter zijn puzzel is bij het Darwin House afgeleverd. Ik heb Shirley en Donney aangenomen als mijn sponsorkinderen en Annette heeft naast Ged nu ook Namphu als sponsorkind.

Die hards
Annette, Corrie en een van de Australische dames hebben de opening van de schooldag meegemaakt van ongeveer 1500 leerlingen. In de houding staan tijdens het volkslied, toespraak door iemand van de leiding, een gebedje en dan klasgewijs naar het lokaal. Neemt meestal een uur in beslag.

Vanmorgen zijn we met het verven van de buitenkant van het Bill McMartin House begonnen. Zo met zijn drieën gaat erg lekker. Corrie is de kleinste die doet dus het laag bij de grond werk, Annette doet het middeldeel en ik de bovenkant met verlengde verfroller en verlengde kwast. De Thai proberen ons voor te blijven met stuken, maar dat is ze niet gelukt. Corrie en Annette waren om 16.00 uur uitgewerkt. Na het middageten was ik te moe en heb vanmiddag zo’n anderhalf uur diep geslapen.

Vanmorgen waren de Australiërs betonplex aan het uitladen en zagen. Ze hebben op mijn verzoek gelijk een stuk van 50 x 70 gezaagd dat gebruikt gaat worden om de puzzel (1000 stukjes) van Peter op te maken in het Darwin House. Eind van de middag hebben we dat met de puzzel afgegeven aan de meiden. Ze begonnen gelijk. Ze hebben wel de opdracht bij te houden hoeveel dagen ze er over doen.

Vandaag is ook een forse lading grond geleverd. De overheid is bezig met de aanleg van een kanaal. Dat loopt deels over het land van de boerderij. Dat stuk moet worden geëgaliseerd. De vraag van de overheid was of als zij een vijver groeven, zij (een deel) van de grond mochten hebben voor egalisatie werkzaamheden. Een van onze mogelijke toekomstige projecten van € 150.000 was het uitdiepen van een van de visvijvers om meer water ter beschikking te hebben. Het is hier af en toe nogal droog en de 24 soorten vruchten die zijn aangeplant dienen wel een constante hoeveelheid vocht te krijgen. Op die manier voert de overheid een project bij de House of Mercy Foundstion uit. Vijf forse vrachtwagenladingen vol! Eind van de middag kwam een vrachtwagen met heel veel blocks (stenen) en nogal wal stalen binten aan om te lossen. We zien het ‘vol verwachting’ aan, want dit levert ons een stevige hoeveelheid werk op morgen naar verwachting. De blocks moeten de trap op worden gesjouwd, de binten moeten worden gewassen en gemenied. Maar ... er is ook verf aangekomen, dus we kunnen wellicht kiezen. Verven of stenen sjouwen. Of misschien kunnen we het afwisselen.

Gelijk heb ik de mogelijkheid aangegrepen om Shirley (14) en haar stiefzus Donney (13) te vragen mijn sponsorkinderen te worden. Big smile van Shirley! Samen met Jam en Ploy heb ik dus nu vier sponsorkinderen. Ik loop naast mijn schoenen.
Annette heeft ook een extra sponsorkind ‘bemachtigd’: Namphu een leuke knul die het koor van Annette al eens heeft ondersteund. Mercy is blij met de vier kinderen die nu extra worden ondersteund.

Dit heugelijke feit heb ik na het diner gevierd met een ijs traktatie voor Darwin House en Moore Home. Mae Dar is beheerster van de sleutels van de coca cola koelkast en de ijsvriezer maar spreekt niet tot slecht Engels. Zij is naar Jam gegaan en samen hebben ze de ijs klus geklaard. Jam kwam mij vertellen dat de schade 480 THB (€ 16) was en wees op het briefje van 500 THB in mijn portemonnee. Goede meid.

  • 11 Januari 2017 - 14:17

    Wilma:

    Gefeliciteerd met jullie nieuwe sponsorkinderen. Ze boffen met zulke lieve begeleiders!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 246177

Voorgaande reizen:

07 Januari 2017 - 02 Februari 2017

2017 LomSak en Phrae

11 Mei 2016 - 23 Juni 2016

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

13 Januari 2015 - 04 Februari 2015

2015 (ver)bouwen in LomSak

14 Januari 2014 - 06 Februari 2014

2014 Fase een completeren

23 Januari 2013 - 18 Februari 2013

2013 Nieuwe huisvesting voor hiv-besmette kinderen

12 Januari 2012 - 07 Februari 2012

Thailand 2012, Bouwvakker in Khon Kaen

Landen bezocht: