Zevende werkdag 4 februari - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Zevende werkdag 4 februari - Reisverslag uit Khon Kaen, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Zevende werkdag 4 februari

Door: Adelbert en Annette

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

04 Februari 2013 | Thailand, Khon Kaen

Verkorte versie
Jongenshuis: plafonds eerste woonlaag bijna klaar. Er kan geloodgieterd worden op de tweede woonlaag. Het terrein is opgehoogd. Twee kamers in het Dutch house zijn qua verfwerk af. De warandes bijna. Van het tweede meisjeshuis staan alle palen.

Die hards
Vanavond weer eens bij The Three Ladies gegeten. Ze zijn altijd maar met zijn tweeen en koken lekker. Richard was erbij en Ron kwam wat later. Die moest zich nog omkleden toen wij al aan de wandeling erheen begonnen. Murray liep ook mee, maar die ging naar een visrestaurantje. Bij de drie dames aangekomen, bleken de Australische jongedames daar net te hebben gegeten. Richard liet een bord rijst met groente op tafel zetten ten algemene nutte. Was lekker. Henny had Pad Thai, Corrie rijst met groente en Annette en ik rijst met een omelet. Ook al lekker. De eieren in het Bussarakam zijn eigenlijk altijd spiegeleieren en ze worden koud geserveerd. Niet echt mijn smaak, maar wat die twee dames ervan bakten was echt lekker. Geserveerd met zoete chilisaus. Tijdens het eten een heel gesprek over (zonne)energie gehad. Bijkt dat de Thai - mits zij onder een bepaald electriciteitsverbruik zaten - niet hoeven te betalen. Petchabun (huis + school) zijn grootverbruiker. Als we het goed hebben begrepen zitten ze zelfs in de top tien van grootverbruikers van de provincie. Ron, Richard en Corrie liepen weer terug naar de site. Ron heeft voor ons een taxi gebeld en daar zijn wij mee thuis gebracht.
Richard had ons aangeraden om een van de bellboys van het hotel om een telefoonnummer te vragen van een goede, vriend, neef, oom van de bellboy die taxichauffeur is. Die zouden we dan kunnen bellen als we weer naar het hotel wilden na een dag hard werken en we geen vervoer hadden. Daar zagen we het nut niet zo van in. Het probleem is niet het hotel laten vinden door een taxichauffeur, maar de bouwsite. MAAR .... op een gegeven dag hadden we een taxichauffeur die redelijk goed Engels sprak. Op de site aangekomen, zijn Henny en ik uitgestapt en heeft Annette hem zijn telefoonnummer gevraagd. Dat heeft ze gekregen, maar hij bood ook aan om dat zelf in Annettes telefoon te tikken. Helaas hebben we geen werkzame telefoon dus dat ging niet door. Annette heeft zijn nummer dus en Richard nu ook. Vaak zitten Josh en de jonge dames een uur te wachten op een taxi, die dan in de verkeerde straat blijkt te staan.

Het terrein
Er is een shovel (tractor met voor een dozerblad en achter een serie ploegen) gehuurd voor nog geen 40 euro per dag. Malcolm is de hele dag op dat ding bezig geweest om het terrein op te hogen en te egaliseren. En met veel plezier, want het is tenslotte een leuk 'jongensspeelgoed'. Er zijn heel wat vrachtautootjes met aardkluiten het terrein opgereden en geleegd. Ook het stuk waar Henny gisteren onkruid had verbrand is opgehoogd.

Dutch House
Annette en Corrie zijn bijna klaar aan de achterzijde met het groen verven van alle staalwerk van de warande. Is voor Richard om een nieuwe taak te verzinnen. Er is meer dan genoeg te doen. Aan het einde van de dag samen met Henny de damses 'ontgroend'. Ze hadden overal groene verf zitten, wat ze zelf niet zagen. Wij dus wel. ze zien er nu een stuk geciviliseerder uit.

Henny en ik zijn binnen in het Dutch house bezig geweest. We hebben nu twee van de zes kamers voor de tweede keer in de muurverf gezet. Beide kamers zo goed als dat gaat in een bouwvakkersomgeving schoon gemaakt. Morgen gaan we aan de huiskamer (of hal) beginnen. Twee kamers hebben nog geen tegels, kunnen we dus niet doen. De badkamer wordt getegeld, kunnen we ook niet terecht; de kamer van de Mae is voorraadhok, heeft ook geen zin om daar verder te gaan. Henny gebruikte de slechte trap (een kant is niet te gebruiken omdat een trede ontbreekt) en aan de andere kant zit nu ook een trede die je beter eruit kan halen. Richard reageerde anders: daar zetten we wel een schroefje/moertje in. Dat komt wel goed.

Vanmiddag hebben we mash geknoopt aan de zijkant van het huis. Dan is er een betonnen verbinding tussen de warandes voor en achter.

Jongenshuis
De beide Australische jongedames met Allan en Murray moeten de voorraadkamer en de badkamer nog van een plafond voorzien. Ron is eindelijk klaar met sleuven hakken (is een rotklus hoor) op de tweede woonlaag. Morgen wordt begonnen met het loodgieterswerk. Het leggen van de leidingen. De dakdekkers zijn ook weer bezig geweest. De achterkant, de beide zijkanten en het hoge deel van de voorkant zijn klaar. Nu zijn ze bezig om de nok van het dak te bekleden. Daar hebben ze voorgevormde platen voor. Maar daar zitten de golfjes van de dakplaten niet in verwerkt. Die moeten met een schaar worden uitgeknipt.

De trap (die enge waar ik niet normaal op kan lopen) hebben ze verplaatst naar de achterzijde. Eerst eraf halen, dan dat loodzware ding verplaatsen naar de achterkant en met een lier optakelen. Een precies klusje, want het is wel zo fijn als dat ding safe is. En veilig gebruikt kan worden. De reden voor het verplaatsen was dat daar waar de onderste treden zitten een paal moet komen voor de warande van het tweede meisjeshuis.

Tweede meisjeshuis
Alle palen voor de woning zijn geplaatst. De palen voor de warandes op twee na. De aussies hebben in de warande mash gelegd. Wij hebben daar weer geknoopt, maar dit keer alternatief. In het beton van de vloer zijn aan de zijkant gaten geboord. In elk gat is een stuk staal (6 mm dik) gestoken en dat moet aan de mash worden geknoopt. Suan boog die stukken staal met de achterkant van een hamer rond een draad van de mash en wij trapten de lus dicht. Geen laag bij de gronds werk dus en we waren zo klaar. Morgen komen er weer drie cementwagens. Wordt weer een zware dag.

• 04 Februari 2013 - 19:09

Elise:

Lekker gewerkt weer! Een kleine correctie: de muren in het Dutch house hadden al 2 verflagen toen ik weg ging uit Khon Kaen, dus jullie zijn met de derde laag bezig. Het ziet er vast prachtig uit!!!
    Succes verder en veel plezier!

• 04 Februari 2013 - 21:22

Anton En Annelies:

Jullie zijn vast een leuk stel bij elkaar! De ene zit met het cement in z'n oren en neusgaten en de andere onder de groene verf,je wilt niet weten waar. Om dan nog maar te zwijgen over de klotsende oksels!
    Passen jullie op voor spiegeleitjes!! Daar hebben wij minder goeie herinneringen aan!
    Liefs A+A