Zesde vakantiedag 16 februari - Reisverslag uit Ban Makham Riang, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Zesde vakantiedag 16 februari - Reisverslag uit Ban Makham Riang, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Zesde vakantiedag 16 februari

Door: Adelbert en Annette

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

17 Februari 2013 | Thailand, Ban Makham Riang

Verkorte versie
Bezoek aan het nevelbos op de doi Inthanon, de hoogste berg van Thailand. Bezoekje aan de chedi van koningin Sirikit en een bezoek aan de plastic stad.

Die hards
Ontbijt was pas om 08.00 uur, maar we mochten om 07.30 uur al aanschuiven. Een Thais ontbijt zou binnen 20 minuten wel klaar zijn. Helaas ..... om half acht was al het personeel nog in diepe rust. We hebben zelf onze koffers maar naar de auto gebracht en toen maar wachten op de dingen die gingen komen. De vrouw des huizes liep in haar ondergoed het eten te bereiden. Zoonlief sneed de groente nog langzamer dan een schildpad zou doen. Maar we hebben ons ontbijt gehad met een flinke vertraging.

Daarna reden we de berg (Doi Inthanon) op. Nog verder naar boven hebben we een unieke wandeling door nevelbos gemaakt en zijn uiteindelijk uitgekomen bij het monument op Thailands hoogste punt (2565 m.). Het nevelbos ligt zo hoog op de berg dat het er vaak nevelt (regentijd), maar ook in andere perioden zo vochtig is dat alles is bedekt met diverse soorten mos. Alle bomen, alle struiken, alle hout van de palen langs het houten pad. We liepen dus een meter of wat boven de grond of (regentijd) het moeras. Schitterende "ver"gezichten door de bomen. Gevallen bomen overdekt met mos. Werkelijk heel mooi. Het zonnetje stond al aan de hemel en dan is fotograferen heel moeilijk. Eigenlijk kun je je beelden pas goed bekijken en beoordelen als je weer uit de zon bent.
Er is in het nevelbos ook een gedenkplaats aan een helicopterpiloot die midden in het bos was neergestort en omgekomen. Zo'n 50 jaar geleden. Natuurlijk was er een geestenhuis voor hem neergezet met zijn foto erin en een beeldje. Beeldjes ervoor en het geestenhuisje was gebouwd op een onderdeel van de neergestorte helicopter. Offertjes in de vorm van bloemen en wierookstaafjes. Mensen die hem hadden gekend, wisten dat hij van een sigaretje hield, dus vaak werd er ook een brandende sigaret bij het geestenhuisje neergelegd.
Het monument aan het eind van de wandeling door het nevelbos is ter ere van koning Inthanon uit 1905 en in later jaren steeds opnieuw opgericht en opgesierd. Veel mensen kwamen offertjes brengen. Er was ook een ceremonie geweest ter ere van het monument. Vandaar dat alle palen van de rand langs de weg waren versierd met gele bloemstukken (geel = kleur van koning Bhumipol). Toen wij via het monument weer op de parkeerplaats kwamen, was men bezig alle stoeltjes weer op pick-ups te laden en af te voeren.

We namen nog een kijkje bij twee (moderne) Koninklijke Chedi's. Van de twee hebben we die van Koningin Sirikit bezocht. Het levensverhaal van Boeddha staat er natuurlijk in schilderingen afgebeeld. Het leven van de koningin is daaronder in sculpturen en half reliëf afgebeeld. Reizen die ze gemaakt heeft, haar bemoeienis met het leger etc. Er stonden ook drie offerblokken. Niet zoals gebruikelijk niet of met een hangslot afgesloten, nee, drie verrijdbare kluizen. Bij het omhoog lopen naar de chedi zagen we toen we bijna boven waren dat er ook een roltrap was. Arme Annette. Al die trappen opgeklommen en er was een roltrap! Naar beneden ging die niet dus dat was toch lopen geblazen.

Lunchen doen we bij het hoofdkwartier van het park, was de bedoeling, maar daar was het zo druk dat we ergens langs de weg (Hmong dorp Khun Klang) een bordje nasi met een ei erop en wat groenten hebben genuttigd. Er bij hadden we ook gepofte varkenshuid (kep mu, Noord-Thais). Wel zo lekker en geen gedoe om je heen.

We dalen verder af naar een Hmong-dorp waar we een bezoek brengen aan een koninklijk teeltproject dat hier plaatsvindt. Dat is opgezet om de Hmong people af te houden van het telen van papavers. En het werkt. Overal om het dorp heen zie je plastic halve buizen van een paar meter doorsnee. Bloemen en planten worden hier voornamelijk gekweekt. Hebben we lekker rondgekeken en in zo'n kas gewandeld.

Voordat we verder reden hebben we nog even aan de Boodjes gedacht en een marktje bezocht. Spulletjes gekocht voor het winkeltje.

Nog even relaxen bij een prachtige waterval (Wachirathan waterfall). Daarna weer terug komen in het laagland en (helaas) de laatste kilometers over de snelweg naar Chiang Mai. Daar zijn we bij het Empress hotel afgezet en is deze zo bijzondere en afwisselende reis door de natuur en cultuur van Noord-Thailand tot een einde is gekomen.

Het Empress hotel is een groot hotel. Alle kamers waren bezet en men heeft ons ge-upgrade naar andere kamers. We hebben nu een kamer op de 9de, de 10de, de 12e en Henny spant de kroon op de 15e. Luxe kamer me een aparte "zitkamer". Er is een zwembad (heb ik al in gelegen). 's Avonds zijn we naar de night market gegaan, hebben ergens langs de markt al weer lekker gegeten. Daarna voor het slapen gaan nog 'n welkomstdrankje gedronken en toen naar de kamers. Morgen zien we wel verder.

• 17 Februari 2013 - 11:48

Broer Peter:

Hoi Adelbert,
    Dat waren weer heel wat verhalen om te lezen. Het klinkt allemaal zo enorm interessant, dat ik de kriebels krijg. Wat leuk om dat allemaal mee te maken. Dat mooie hotel waarin je nu terecht bent gekeomen heeft kennelijk wel een werkend internet. Leuk, leuk, leuk.

• 17 Februari 2013 - 17:47

Pieter Van Der Wal:

Beste reisgenoten,

Dat was even een heel verhaal. Vandaag kreeg ik het eerste t/m zesde verslag van de vakantiedagen. Dat heb je in deze landen natuurlijk dat er niet altijd internet is. Dan zie je maar hoe wij hier verwend zijn.
    In iedergeval leuk te lezen dat het allemaal goed ga.
    Nog veel plezier daar.
    Groet, Pieter van der Wal

• 18 Februari 2013 - 10:07

Corrie:

Zo, dat was me een dagje wel met heel veel bijzondere ne mooie dingen. Wat een pracht land is dat Thailand toch met zoveel afwisseling. Geniet nog van jullie laatste uurtje en kom goed terug in Nederland.
    Groetjes, Corrie