Nog twee nachtjes slapen - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Nog twee nachtjes slapen - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Nog twee nachtjes slapen

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

21 Januari 2013 | Nederland, Zoetermeer

Verkorte versie
We hebben op een paar honderd euro na voldoende om het huis te betalen. Corrie komt onze gelederen versterken zodat we met vier personen op reis gaan. De grote lijn van deze werkvakantie is niet gewijzigd. Met de jongedames gaan we naar het Sweet Tamarind Festival in Phetchabun. Daarna Koreaans Barbequen in Lom Sak. Zondag met 23 kinderen minimaal een chocolade fondue. Vanuit Khon Kaen gaan we via Phitsanulok de Wang-Chin tour maken naar Chiang Mai. Vanuit Chiang Mai vliegen we op 17 februari naar Bangkok om dan liefst aansluitend op 18 februari door te vliegen naar Nederland.

Die hards
Het is eigenlijk sinds oktober erg hard gegaan met de financien. Of dat nu komt doordat we een stichting zijn geworden, of dat we gewoon heel erg veel ons mondje roeren, maar om met Anton te spreken, soms lijkt het wel de postcode loterij. Toen we in februari 2012 van Rob Dunk het aanbod kregen om voor een huis de financien bij elkaar te regelen, was dat een mooie uitdaging. We hebben ook gelijk terug gemaild dat het wel eens een lang traject kon worden om de resterende meer dan twintig duizend euro te verzamelen. Meestal halen we zo'n tien- tot twaalf duizend per jaar. Dat zou dus twee jaar zijn. Dank zij alle gulle gevers is het ons dus in een jaar gelukt. Er ontbreken nog twee honderd euro en dan is het huis, de inrichting en de internetaansluiting voor dat huis betaald. We hebben Rob gevraagd vast een naambord te laten maken. Hij heeft toegezegd dat dat er zal zijn wanneer wij in Khon Kaen zijn.

De jongedames van het Living Water House heb ik (op eigen kosten) een uitstapje beloofd. Ze zijn er uit. We gaan naar het Sweet Tamarind Festival in Phetchabun (www.phetchabun.go.th/Eng/festivals.html). 's Avonds willen de jongedames graag een Koreaanse Barbecue. Transport zal gebeuren met een mini van van de school voor een donatie. Kerry mailde me dat ik de jongedames er maar in moest persen. Ben dus heel benieuwd hoe groot die van is. Zondagmiddag willen ze samen met Ploy's vorige huis (Darwin House) een chocolade fondue. Twee fondue stellen heb ik er vorig jaar achter gelaten en twee zitten er al in de koffer MET een kilo chocola natuurlijk. Zaterdagavond hebben de Australische bouwers (builders) een feestavond georganiseerd voor de jarige Pawinee (51) en de Australische nationale feestdag Australia Day. Het wordt dus een heel gezellig weekend. Vanuit de stichting trakteren we alle kinderen en begeleiders na de zondagse lunch op een ijsje.

Dan is de leut voorbij en moet er gewerkt gaan worden. Vier huizen moeten er klaar zijn voor er kan worden verhuisd. Twee een woonlaag tellende meisjeshuizen, de eetzaal/keuken/wasserij en het twee woonlagen tellende jongenshuis. Het meest ver is het huis dat wij hebben gefinancierd. Zie de foto's. Thai zijn bezig om de vloer te betegelen. Gezien de richting waarin ze werken, zijn de badkamers al klaar en zijn ze halfweg. Dan moet aan dat blauwe pijpje tegen de muur van de kamer van de Mae nog een keukenblokje worden geplaatst. Op een van de volgende foto's zie je dat de betonvloer wordt gestort voor de buitendeur. Ik noem dat de warande. Op een van de foto's kun je langs dit huis (Dutch House of Holland House) naar de weg kijken. Eerst zie je dan een betonnen plaat, dat is het tweede meisjeshuis en vlak voor de weg het twee woonlagen tellende jongenshuis. Daar zijn ze nu bezig met de bovenste rijen stenen en zijn de voorbereidingen al getroffen om het dak te plaatsen. In de eetzaal zijn de aussies momenteel bezig om het plafond er in aan te brengen. Kortom, wij zullen ons besilist niet vervelen en 's avonds heerlijk moe de bedjes in rollen.

Voor ons weekje vakantie hebben we gekozen voor de Wang-Chin route. Die loopt van Phitsanulok naar Chiang Mai. Greenwood travel regelt dat voor ons. Het is een natuur/cultuur route en er worden elke dag niet van die gek lange ritten gemaakt. We zijn heel benieuwd.

Zo, dan zijn jullie weer op de hoogte van de laatste Nl stand van zaken. We danken iedereen heel erg hartelijk voor de enorm gulle bijdragen die er zijn gegeven om dit huis te kunnen betalen. Tijdens ons verblijf in Lom Sak of Khon Kaen hebben we een gesprek met de founding directors van zowel Mercy International als de House of Mercy Foundation om te kijken hoe het momenteel allemaal loopt en hoe wij de komende twee jaar weer een bijdrage kunnen leveren aan de verdere opvoeding van deze kinderen met een rottige achtergond.

Ons volgende verhaal komt uit het warme (nou ja, meer hete) Thailand. Wil je nog eens terug kijken naar onze reizen in 2008, 2011 en 2012, dan moet je het witte driehoekje aanklikken boven deze teks in de groene balk waarin de titel van deze reis staat "2013 ....". Je krijgt dan een top-down menuutje en kun je de reis van je keuze aanklikken.

Groetjes

• 21 Januari 2013 - 23:29

Pieter Van Der Wal:

Beste reisgenoten,
    Ik wens jullie een goede reis en hoop weer jullie belevenissen te kunnen volgen!.

• 22 Januari 2013 - 08:47

Katinka Lina:

Ha Adelbert en reisgenoten,

Ik wens jullie een hele goede reis en veel succes en plezier daar! Sterkte met de overgang van de kou in de hitte..!

Groetjes, ook van Frans
    Katinka

• 22 Januari 2013 - 19:28

Marlies En Sander:

Dag Adelbert en natuurlijk je medereizigers,
    We wensen je een heel voorspoedige reis. Wat geweldig om zo te kunnen starten met deze weken.
    Succes met de werkzaamheden, de hitte en geniet vooral ook van je kinderen (en het resultaat van jullie harde werken).

Groetjes,

Sander en Marlies

• 22 Januari 2013 - 20:56

Jos En Rien:

Hoi Adelbert,
    Morgen is het zover...je gaat weer naar Thailand......een hele goede reis toegewenst, heel veel plezier daar, ook met het team, werk ze ( en voorzichtig in die hitte), geniet van de geplande uitjes met de kinderen en tot later. Klinkt allemaal geweldig...... Liefs,

• 23 Januari 2013 - 23:40

Jose Koebrugge:

Fijne reis gewenst door Jose Koebrugge

• 24 Januari 2013 - 21:51

Hannie De Beer:

hoi Adelbert .
    Veel succes en 'n fijne tijd gewenst in Thailand.
    van Peter en Hannie de Beer.