Een doorstart - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Een doorstart - Reisverslag uit Zoetermeer, Nederland van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Een doorstart

Door: Adelbert

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

24 Oktober 2012 | Nederland, Zoetermeer

Ik ben nog al lang van stof. Vandaar dat bezoekers van deze site met weinig tijd de verkorte versie tot zich kunnen nemen en de die hards kunnen genieten van de uitgebreide verhalen.

Verkorte versie
Henny, Annette en ik vertrekken 23 januari en komen 18 februari 2013 weer terug. We gaan feest vieren in Phetchabun, huizen bouwen in Khon Kaen en een weekje vakantie in Thailand.

Die hards
Even ter herinnering. In 2004 is Annette voor de eerste keer bij Mercy International / House of Mercy Foundation als vrijwilligster aan het werk geweest. In 2006 is ze samen met 4 andere vrijwilligers daar wezen kijken of er vooruitgang was geboekt en ze hebben er vrijwilligerswerk gedaan. Dat bezoek was dermate succesvol dat er reizen zijn gevolgd in 2008, 2011 en 2012. Bij elk bezoek is gekeken of de werkzaamheden verricht tijdens een vorig bezoek nog in stand waren gehouden en is er een gesprek geweest met de leiding van beide stichtingen over het reilen en zeilen en de (nabije) toekomst.

Wat wij doen is beide stichtingen steunen door geld in te zamelen voor specifieke door de leiding van genoemde stichtingen geformuleerde doelen, het verrichten van vrijwilligerswerk en hier in Nederland meer bekendheid geven aan hetgeen Mercy International / House of Mercy Foundation voor de kinderen zonder stabiele thuissituatie in Thailand doen. Bedrijven en instellingen steunen goede doelen zoals wij bij voorkeur wanneer het goede doel een stichting is. Reden waarom wij in oktober 2011 Stichting Mercy International Zoetermeer zijn geworden. KvK nr. 53824229 en rekening nr. ING 5604159. Ook zijn wij door de belastingdienst aangemerkt als ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling), waardoor stortingen op ons rekeningnummer als giften aftrekbaar zijn voor de belastingen.

Doordat wij een stichting zijn zonder winstoogmerk, zelf onze reis- en verblijfkosten naar en in Thailand betalen, zijn de kosten van de stichting laag. Eigenlijk alleen drukkosten folders, kosten om de website in stand te houden en de kosten van de bank en de Kamer van Koophandel. Er is dus geen strijkstok waar geld aan blijft hangen.

Het project dat de laatste paar jaar onze grootste aandacht heeft, is de bouw van een nieuw onderkomen in Khon Kaen. In 2006 was al te voorzien dat het (gehuurde) onderkomen van de ca. 40 met hiv-besmette kinderen in Khon Kaen gerenoveerd of vervangen moest gaan worden. Omstreeks 2000 begonnen met baby’s, peuters en kleuters is het centrum thans bevolkt met levenslustige tieners. In 2006 is dan ook geld achtergelaten voor herziening van het sanitair hetgeen in 2009 was voltooid en er in 2011 nog prachtig uitzag. In 2008 is voor renovatie en of vervanging van het huis een bedrag van € 23.000,- achtergelaten. Dat geld is in 2010 gebruikt (naast een hoop ander geld) om grond aan te kopen aan de rand van Khon Kaen. Deze grond is in 2011 bouwrijp gemaakt en in januari 2012 is begonnen met de bouw. We hebben besloten om als “Nederland” een van de zeven te bouwen huizen te willen financieren. Daartoe is € 30.000 nodig voor de bouw en € 5.000 voor de inrichting. De inrichting is betaald door de Stichting Pensioengelden Kraamvrouwen. Reden waarom dit huis door meisjes bewoond gaat worden. Voor de bouw hebben we na ons werk € 9.000 achtergelaten. Daarvan kon precies worden betaald wat er van dat meisjeshuis overeind stond. In oktober 2012 hebben we nog eens € 10.000 overgemaakt. De nog benodigde € 11.000 moeten we nog bij elkaar sparen en bedelen. Het huis is inmiddels af en van binnen en van buiten geschilderd. Bewoond gaat het pas worden als nog twee andere huizen (een twee woonlagen tellend huis voor jongens en nog een een woonlaag tellend huis voor meisjes) en de eetzaal/keuken/wasserij klaar zijn. Hopelijk halverwege 2013.

Voor wat we al die jaren in Thailand hebben beleefd, verwijs ik naar de andere reisverslagen op deze blog. Voor wat we in Nederland allemaal doen om aan geld te komen, zie de website www.mercy-international.nl. De site van de “moeder” organisatie is www.mercy-international.com (Engelstalig).

Dat was de inleiding, nu mijn verhaal.

We hebben geboekt. Met zijn drietjes, Henny, Annette en mijn persoontje. Woensdag 23 januari 2013 vertrekken we en maandag 18 februari komen we weer in Nederland aan. We vliegen met China Air. Op de heenreis blijven we een nacht in Bangkok en reizen op 25 januari per bus verder naar Phetchabun. Daar gaan we het “gezinsvervangende huis” waar de beide meisjes zitten die ik steun een heerlijk weekend bezorgen (op mijn kosten). 27 januari reizen we dan in de namiddag/avond naar Khon Kaen. 28 januari willen we om 08.00 uur mee gaan helpen met de bouw van het nieuwe centrum. Zes dagen werken van 08.00 tot 17.00 uur, dan een zondag rust in Khon Kaen en dan nog eens zes dagen werken. We willen die laatste werkdag (zaterdag) afsluiten met een BBQ voor het hele tehuis, inclusief alle (bouw)vrijwilligers. Dan rest ons nog een weekje afkicken / vakantie vieren. Hoe we die gaan invullen weten we nog niet.

Wat we moeten gaan doen is uiteraard alleen in grote lijnen bekend. “Ons” meidenhuis is klaar, van het andere meisjeshuis ligt er alleen de betonnen vloer. Van het jongenshuis is alleen de eerste woonlaag gemetseld. Het ijzerwerk voor de tweede woonlaag moet er nog op en het dak moet worden aangebracht. Voor zover te zien op de foto’s moet de eetzaal/keuken/wasserij nog worden voorzien van een dak. Werk zat dus en we hopen samen met alle andere (buitenlandse) vrijwilligers dat we het zover kunnen schoppen dat er inderdaad halverwege 2013 kan worden verhuisd.

Tot een volgende keer.

• 25 Oktober 2012 - 01:07

Elise:

Een kleine aanmerking op je verhaal: het meisjes huis (ook wel Dutch house genoemd) moet nog wel getegeld worden (vloeren en badkamer) En er moet nog een keukentje geinstalleerd worden. Het is op dit moment nog niet bewoonbaar.