Eerste vakantiedag 11 februari - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Eerste vakantiedag 11 februari - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Eerste vakantiedag 11 februari

Door: Adelbert en Annette

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

17 Februari 2013 | Thailand, Chiang Mai

Verkorte versie
Vanochtend lui geweest, vanmiddag met de Wang-Chin route begonnen. Tempel bezocht, op bezoek geweest bij een vuilnisbakkenfabrikant, lekker gegeten.

Die hards
Vanmorgen al luierend doorgebracht. Uitgeslapen en pas om half negen ontbijt. Daarna het verslag van gisteren op internet gezet. Wilde gisteravond niet. Geprobeerd of ik met de tablet foto's snel op internet kon krijgen, wilde Easyupload niet starten vanuit internet. Ik heb dat programma al eerder gedownload (wist nooit waar die stond op de tablet), wilde ook niet opstarten. Had iets met de server van het hotel te maken. Ook op het tablet van Corrie zelfde probleem. Dus maar gaan zwemmen. Lekker koel. Corrie en Annette kwamen ook in het water drijven. Henny is bij de Duitser van gisteren koffie wezen drinken. Die Duitser was zijn stoepie aan het vegen. Die verveelt zich natuurlijk te pletter. Spreekt de taal niet, vrouw drijft de winkel, het is een 9/11 en 7/7. Oftewel open van 's morgens 9 tot 's avonds 11 en dat 7 dagen in de week. Niks voor mij.

Om 12.10 uur stond Sjon Hauser op de stoep en lagen wij in het zwembad (13.00 uur stond er op onze voucher, 12.00 uur in zijn opdracht). Hij nam ons mee uit eten, in het hotel. Lekker bediend worden door serveersters. Het was wel de laatste keer zei hij. De rest van de week is stukken eenvoudiger. Wij vinden alles best.

Na het eten hebben we de Wat Yai (Wat Phra Si Rattana Mahathat) met de beroemde Phra Phuttha Chinnarat bezocht. De Phra Phuttha Chinnarat is een prachtig boeddhabeeld van brons. Het is zwaar verguld en heeft een stralenkrans boven hoofd en schouders en zit in de positie van "Overwinning op het Kwaad". Ook staan er beelden van koning Naresuan (1590 - 1605) die Siam bevrijd heeft van de Birmese overheersing. Sjon heeft het nodige bij de tempel verteld. Interessant.

Daarna reden we naar Nakhon Thai waar midden tussen de rijstvelden en teakhoutaanplant in een landelijke omgeving onze bungalows liggen. Het Panya Garden Resort (geen internet). Voor we daar aan kwamen hebben we de straatmarkt in Nakhon Thai en de 7/11 bezocht. Daar heeft Sjon inkopen gedaan voor het ontbijt morgenochtend en wij voor ons drankgelag die avond.

De provincie Phitsanulok is Thailands recycle centrum. Wij zijn dus bij een vuilnisbakkenfabrikant op bezoek geweest. Vuilnisbakken worden van oude vrachtautobanden gemaakt. Ze komen dan voor de huizen te staan op een onderstel van ..... resten oude vrachtautobanden. We hebben de productie bewonderd. Zeer geavanceerd: alles met de hand!! Weliswaar wordt de autoband in stukken gesneden met een groot formaat stanleymes, maar aan de andere kant zit wel een mensenhand! De man deed het al achttien jaar en het zag er heel soepel uit. De lappen autoband worden met roestvrijstalen boutjes, moertjes en ringetjes in elkaar gezet. Ergens op het terrein brandt een houtvuurtje met een aantal pennen erin. Ze zien eruit als oude vijlen. Die zijn bloedheet en daar steekt hij de gaten voor de bouten mee in de vuilnisbak-in-wording. Gat steken, pen weer in het vuur, boutje van buiten naar binnen, afdekringetje en moertje erop, met steeksleuteltje aandraaien. Andere pen pakken, volgende gat. Zo worden er ook twee handvaten aangemaakt en van de zijkant van een band met een uitgeklapt binnenstuk wordt de deksel, met handvat, gefabriceerd. Ze maakten ook stoelen, tafels, ligbedden. We hebben Corrie steeds gebruikt als proefpersoon.

Het hotel is een verzameling huisjes, twee onder een kap. Elk huisje heeft een kamer met een tweepersoonsbed, een tweepersoons bankJE, een wiebelig tafeltje van boomstammen hout en twee krukjes. Verder staat er in die kamer een flinke koelkast, een tafeltje op wielen met een TV erop en een boomstam die door het plafond naar buiten? steekt. Er is een klein open halletje met een droogrek erin en de toegang (deur) naar de badkamer (douche, toilet en wastafel). Buiten een stenen ronde tafel met 5 boomstammetjes er omheen als krukjes. Heel eenvoudig allemaal, maar voldoende. Er is geen catering, dus Sjon heeft ontbijt voor ons ingekocht en dat maken we morgenochtend zelf klaar. Direct na aankomst hebben we een kleine wandeling gemaakt. Zeg maar een rondje om de huisjes. Er is een kleine teakplantage, er groeit mais (vorig jaar rijst), er staan een Boddha boom (= boom waaronder tot Boeddha de verlichting kwam), omstrengeld door nog twee andere bomen. Sjon is bioloog, dus we zullen de komende dagen veel over bloemetjes en plantjes te horen krijgen.

We zijn met het busje naar een naburig dorp geweest om daar te dineren. Sjon heeft weer een vijftal gerechten op tafel laten zetten (net als bij de lunch) en we hebben overal van gegeten en zitten nu met volle buikjes in onze hutjes. Morgenochtend gaat de wekker weer om half zeven, zeven uur ontbijt en half acht in de bus.