Maandag 2 februari - Reisverslag uit Phrae, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu Maandag 2 februari - Reisverslag uit Phrae, Thailand van Adelbert Hesseling - WaarBenJij.nu

Maandag 2 februari

Door: Adelbert en Annette

Blijf op de hoogte en volg Adelbert

03 Februari 2015 | Thailand, Phrae

Voelde vandaag niet als een droeve dag. OK het is natuurlijk vandaag afscheid nemen van de House of Mercy Foundation, afscheid van alle bekenden, veel dagen van naar vermogen hard werken om zoveel mogelijk voor hen te betekenen. We zijn beiden moe en hadden vanmorgen eigenlijk geen zin om wat dan ook te gaan doen. Annette is toch maar gaan helpen met kleding uitzoeken (je moet toch wat, nietwaar). Ik ben John gaan zoeken want die liep te klagen over een riool dat verstopt zat. Toen ik John vond, had hij het net opgelost (hoera).

Op mijn zoektocht kwam ik de kleuter/peuterklas tegen. De school is hier “aan huis” en vindt plaats in huisje 1. Deze kinderen kregen buiten les. Ze kregen ochtendgymnastiek. Ze letten niet erg op. Maar het zijn ook van die ukkies. Daarna was het schrijfles, allemaal in een rijtje en ze kregen een héél krijtje dat bij de eerste aanraking met de grond natuurlijk in tweeën brak. Verschrikt gezicht, maar de verzorgster was er niet boos om. Uit een doos pakten ze een willekeurige letter uit ons alfabet en die moesten ze omtrekken en tot slot het resultaat bekijken. De meeste kinderen hebben daar de motoriek nog niet voor. Een handje op de letter en met de andere hand met het krijtje om de letter. De letter verschoof natuurlijk zo gauw het krijtje de letter raakte, of de bochten werden veeeeeel groter gemaakt. Ik heb een meisje geholpen door de letter vast te houden, het ging toen veel beter. Leuk om te zien. Toen moesten ze vanuit een op de grond getekende cirkel een balletje in een wasmand gooien. Gemist? Dan de bal ophalen. Met veel plezier en onder luide aanmoedigingskreten van de Mae deden ze flink hun best. Wat ze in me zien weet ik niet maar veel van dat grut komt juichend op me af: “daddy, daddy, daddy”.

Om 12 uur hebben we snel vooraf gegeten en daarna heeft Sharon ons in Phrae op de bus gezet. Een meisje kwam vragen “Why do you eat now?”. “We are going”. Maar dat snapte ze niet. Wíj gingen weg en zíj gingen eten. Het was een VIP bus, dus ruime zitplaatsen, twee aan de ene zijde en eentje aan de andere. Ruim pad ook er tussen in. We kregen een watertje en een pak koekjes. Bovendien gewassen ramen dus een prachtig uitzicht. Ook nog een airco waarmee ze ons wilden invriezen (12 graden) maar dat is niet gelukt. Zo koud voelde het niet aan. Twee jaar geleden hebben we met een bioloog ook in deze omgeving rondgereden en het is uiteraard nog steeds fantastisch mooi. THB 300 pp (€ 7,50) voor vier uur bussen met verzorging en een verfrissend doekje bij het uitstappen. Taxi gecharterd en die heeft ons keurig bij het hotel afgezet na een aantal keren het hotel gebeld te hebben. We zitten in het oude centrum, allemaal heel smalle straatjes. Was voor de chauffeur en voor ons dat we er voor het eerst kwamen.

Vanavond zijn we naar de nightmarket geweest en na afloop moest Annette nodig een ATM plunderen. Het Mercy-winkeltje is weer flink gevuld. We hebben er in de foodcourt gegeten. Weer lekker Thais en niet meer kinderthais.

  • 03 Februari 2015 - 07:48

    Anton Bood:

    Veel plezier de laatste Thaise dagen en goeie reis weer naar huis. Hier is het wel iets kouder als nu bij jullie. Welkom thuis.

  • 03 Februari 2015 - 09:53

    Broer Peter:

    We zitten aan de koffie en lezen je verslag. Het is buiten rond het vriespunt. In Chang Mai is het waarschijnlijk wat warmer. Zo'n werkvakantie lijkt me erg vermoeiend, maar je maakt wel heel wat mee. En...... het is voor een goed doel. Veel plezier verder met het vakentiedeel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Adelbert

Welkom in mijn dagboek. Op deze manier kun je meegenieten van wat er met mij is gebeurd en in de komende tijd gaat gebeuren. We zouden met ons zessen in februari 2006 twee weken vrijwilligerswerk gaan doen in een kindertehuis in Thailand en vervolgens een week "afkicken" en een en ander zien van Thailand. Helaas is dat voor mij niet doorgegaan vanwege een niersteenaanval drie dagen voor vertrek. Van de reis in 2006 heb ik alleen het eindverslag laten staan. Uiteraard heb ik er wel een boek van laten maken. In februari 2008 ben ik met 8 mensen alsnog gegaan. In 2011 eveneens met 8 mensen en in 2012 alleen met Henny omdat we zo nodig het begin van de bouw van het nieuwe kindertehuis in Khon Kaen wilden meemaken. In 2013 zijn we met 4 mensen mee wezen bouwen in in 2014 gaan Henny en ik weer samen. In mijn schooltijd ben ik eens naar een voorlichtingsdag geweest voor vrijwilligers die dan naar de toen arme landen gingen. Maar ja, je moet nog (af)studeren, je ontmoet een leuk meisje en tegen de tijd dat dat over is, is je vrijwilligerszin ook gesmolten. Je moet in dienst; daar amuseer je je kostelijk en van daaruit gaat het gewone leven beginnen. Elke dag (met veel plezier) naar je werk, veel leuke (duik)vakanties gedurende dertig jaar. En dan nu eens dit. In het Streekblad (oktober of november 2005) stond een artikeltje waarin om vrijwilligers werd gevraagd voor een Thais kindertehuis. Waarom niet? Tijd zat. Bovendien heb ik Nieuwjaar 2006 iedereen leuke uitdagingen toegewenst en dat iedereen met veel plezier zou proberen die uitdagingen te volbrengen. Nou, dit is nou mijn uitdaging.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 245963

Voorgaande reizen:

07 Januari 2017 - 02 Februari 2017

2017 LomSak en Phrae

11 Mei 2016 - 23 Juni 2016

2016, Bill McMartin House, renovatie en verbouwing

13 Januari 2015 - 04 Februari 2015

2015 (ver)bouwen in LomSak

14 Januari 2014 - 06 Februari 2014

2014 Fase een completeren

23 Januari 2013 - 18 Februari 2013

2013 Nieuwe huisvesting voor hiv-besmette kinderen

12 Januari 2012 - 07 Februari 2012

Thailand 2012, Bouwvakker in Khon Kaen

Landen bezocht: